Πέμπτη, 14 Δεκεμβρίου 2017
greek english french
Αρχική arrow Επικαιρότητα arrow Ανακοινώσεις - Δηλώσεις - Ομιλίες arrow Ομιλία ΑΝΥΠΕΞ Μ. Ξενογιαννακοπούλου στην Κοινή Συνεδρίαση των Επιτροπών Εθνικής Αμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων-Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Βουλής

Ομιλία ΑΝΥΠΕΞ Μ. Ξενογιαννακοπούλου στην Κοινή Συνεδρίαση των Επιτροπών Εθνικής Αμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων-Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Βουλής

Τετάρτη, 09 Φεβρουάριος 2011



Να ξεκινήσω απαντώντας στον Πρόεδρο του Λαϊκού Ορθοδόξου Συναγερμού. κ. Πρόεδρε θέλω από αυτό το βήμα να σας διαβεβαιώσω ότι η Ελληνική Κυβέρνηση αντιδρά πάντα και αξιοποιεί όλα τα διπλωματικά όπλα που έχει. Συστηματικά ενημερώνουμε τους εταίρους μας γύρω από τέτοιου τύπου παραβιάσεις και φυσικά αναδεικνύουμε τη σοβαρότητα που έχουν. Και σας αναφέρω την καλύτερη απόδειξη γι΄ αυτό ότι φέτος για πρώτη φορά στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Τουρκία, η οποία βγήκε πριν από δύο μήνες, συμπεριλήφθηκε αναφορά στις παραβιάσεις από την Τουρκία. Αυτό είναι αποτέλεσμα των διαβημάτων και της συστηματικής ενημέρωσης που κάνουμε ως Υπουργείο Εξωτερικών προς τα Ευρωπαϊκά όργανα.

Πιο συγκεκριμένα η παράγραφος αναφέρεται στις παραβιάσεις, ενώ η έκθεση αναδεικνύει τη σχέση καλής γειτονίας και σεβασμού του Διεθνούς Δικαίου ως μίας από τις βασικές συνιστώσες για την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας. Μάλιστα, έχει ενδιαφέρον, γιατί στην ίδια παράγραφο καταγράφονται για πρώτη φορά και οι παραβιάσεις όσον αφορά στις καταγγελίες της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Επίσης, αυτές τις μέρες συζητείται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο η τακτική έκθεση που βγαίνει κάθε χρόνο για την Τουρκία. Θέλω να αναφέρω τις προσπάθειες που καταβάλλουν όλοι οι Έλληνες Ευρωβουλευτές, και μία παρόμοια παράγραφος έχει πλέον συμπεριληφθεί και στο ψήφισμα της Τουρκίας, και εσείς ως πρώην Ευρωβουλευτής γνωρίζετε την αξία που έχει αυτό.

Συνεπώς, να σας διαβεβαιώσω ότι συστηματικά όχι απλώς παρακολουθούμε, αλλά αναδεικνύουμε, ευαισθητοποιούμε, και προβαίνουμε σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προς την Ε.Ε.

Κυρία Πρόεδρε, αγαπητοί συνάδελφοι χαίρομαι ιδιαίτερα που έχω την ευκαιρία να βρίσκομαι ξανά στην κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών Εξωτερικών Υποθέσεων και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων. Όπως και η Πρόεδρος είπε προηγούμενα ως Κυβέρνηση πιστεύουμε σε μία Βουλή που είναι παρούσα σε αυτές τις κρίσιμες ευρωπαϊκές εξελίξεις.

Το τελευταίο πεντάμηνο, το έχουμε κατοχυρώσει αυτό, ώστε μετά από κάθε Ευρωπαϊκό Συμβούλιο έχουμε αυτή την ενημέρωση και την ανταλλαγή απόψεων.

Επειδή στις συνεδριάσεις δεν είναι πάντα δυνατόν να έρχονται οι Ευρωβουλευτές ,καθώς έχουν τις υποχρεώσεις τους στις Βρυξέλες και στο Στρασβούργο, θέλω να σας ενημερώσω ότι έγινε μία πλήρης ενημέρωση και συζήτηση πριν από μία εβδομάδα και με τους Έλληνες Ευρωβουλευτές.

Πού βρισκόμαστε σήμερα, τί έχουμε μπροστά μας, γιατί είναι αλήθεια ότι οι επόμενες εβδομάδες μέχρι το εαρινό Ευρωπαϊκό Συμβούλιο 24-25 Μαρτίου έχουν ιδιαίτερη σημασία, καθώς πλέον στο τραπέζι έχουν μπει σημαντικά θέματα προς συζήτηση και διαπραγμάτευση, κυρίως βέβαια για το κρίσιμο θέμα του αν θα υπάρξει μία αποτελεσματική συνολική ευρωπαϊκή απάντηση στην κρίση.

Θα μου επιτρέψετε όμως να ξεκινήσω και με τα δύο βασικά θέματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου,γιατί πέραν των οικονομικών εξελίξεων υπήρχε και το βασικό θέμα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που ήταν «η Ευρωπαϊκή στρατηγική της ενέργειας και της καινοτομίας» που είναι ιδιαίτερα κρίσιμα θέματα για την πορεία ανάκαμψης αναθέρμανσης της ευρωπαϊκής οικονομίας και ανάπτυξης.

Στη συνέχεια θα αναφερθώ στα δύο κρίσιμα θέματα των εξελίξεων, που απασχόλησαν το γεύμα κυρίως του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της περασμένης Παρασκευής. Δηλαδή, στην οικονομική κρίση και στις εξελίξεις στην Αίγυπτο και στην ευρύτερη περιοχή μας.

Τα βασικά θέματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, όπως είπα προηγούμενα, ήταν «η Ευρωπαϊκή στρατηγική ενέργειας» και «η πολιτική καινοτομίας».

Εμείς υποστηρίξαμε αυτή τη συζήτηση, γιατί θεωρούμε ότι είναι μία κρίσιμη παράμετρος στην ευρωπαϊκή στρατηγική για την οικονομική ανάκαμψη και ανάπτυξη, με ιδιαίτερη σημασία καθώς συνδέεται και με τις εξελίξεις στην περιοχή μας για τις εξωτερικές σχέσεις. Η ενέργεια ιστορικά είτε βρίσκεται στην καρδιά μεγάλων γεωπολιτικών αντιπαραθέσεων και πολέμων είτε μπορεί να καταστεί η βάση για ειρηνική συνύπαρξη και περιφερειακή συνεργασία και κοινή ευημερία. Η ίδρυση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας μέσα από την ΕΚΑΧ, μετά τα συντρίμμια του δεύτερου παγκόσμιου πόλεμου, δείχνει ακριβώς την εναλλακτική αυτή θετική διάσταση της ενεργειακής συνεργασίας. Ιδιαίτερα στην ευρύτερη περιοχή μας που ξέρουμε ότι στη γεωπολιτική σκακιέρα οι αγωγοί και γενικώς τα ζητήματα της ενέργειας είναι κρίσιμος παράγοντας διαχρονικά.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, με τα συμπεράσματά της επιβεβαίωσε τους βασικούς στόχους που έχει μία ευρωπαϊκή πολιτική ενέργειας. Δηλαδή η ασφάλεια της Ευρώπης στον εφοδιασμό της, η διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας, ακριβώς για να μπορεί να διασφαλίζει αυτή τη σιγουριά ως προς την ενεργειακή της κάλυψη, η ολοκλήρωση αλλά και οι καλύτερες διασυνδέσεις, κι αυτό είναι κρίσιμο θέμα για την Ελλάδα το θέμα των διασυνδέσεων της εσωτερικής αγοράς ενέργειας και ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου.

Επίσης, η πιο αποτελεσματική στρατηγική ανάπτυξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της ενεργειακής εξοικονόμησης και αποδοτικότητας, και τέλος κρίσιμος τομέας, στον οποίον ήδη αναφέρθηκα, δηλαδή η εξωτερική διάσταση της ενέργειας και όλος ο σχεδιασμός των δικτύων των ενεργειακών διαδρόμων, και φυσικά η αντίστοιχη πρόβλεψη σε περίοδο κρίσης της χρηματοδότησης των επενδύσεων που μπορούν να αναπτύξουν αυτά τα μεγάλα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Ενέργειας.

Επιγραμματικά, γιατί έχετε πάρει τα συμπεράσματα και δε θέλω να σας κουράσω με λεπτομέρειες, θα σταθώ στα πιο βασικά σημεία τους και στις ελληνικές θέσεις και παρεμβάσεις.

Πρώτα απ΄ όλα όσον αφορά την εσωτερική αγορά εργασίας και τις διασυνδέσεις. Από την πλευρά μας τονίσαμε δύο θέματα, και υπάρχει καταγραφή στα συμπεράσματα, γιατί έγινε μια μακρά διαδικασία προετοιμασίας του Συμβουλίου. Πρώτα απ΄ όλα, ότι πρέπει να υπάρξει ιδιαίτερη έμφαση στους καταναλωτές και μάλιστα σε μια περίοδο κρίσης στις ευάλωτες ομάδες, δηλαδή στις κοινωνικές εκείνες ομάδες που δεν πρέπει να στερούνται την πρόσβαση στην ενέργεια. Αυτό λοιπόν καταγράφεται και ανοίγει μια σειρά από πολιτικές δυνατότητες στο πλαίσιο της εσωτερικής αγοράς.

Και, το δεύτερο κρίσιμο θέμα, η διασφάλιση των διασυνδέσεων της εσωτερικής αγοράς ενέργειας με όλα τα κράτη-μέλη και όπως -από την πλευρά μας και μάλιστα ο Έλληνας Πρωθυπουργός έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ερμηνεία αυτής της παραγράφου- και των νησιών μας, γιατί καταλαβαίνετε ότι είναι ιδιαίτερα κρίσιμο θέμα η διασύνδεση να καλύπτει πλήρως τα νησιά.

Και, βέβαια, αυτό σημαίνει να υπάρχουν και ιδιαίτερες προβλέψεις στις πολιτικές. Θα αξιοποιήσουμε και μια σειρά άλλα εργαλεία, όπως είναι η κατοχύρωση της εδαφικής συνοχής πλέον και με τη Συνθήκη της Λισσαβόνας, προκειμένου ακριβώς να πετύχουμε αυτή την καλύτερη διασύνδεση που είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη και την ευημερία και των νησιών μας.

Όσον αφορά στις επενδύσεις, για τα μεγάλα διευρωπαϊκά δίκτυα, τους μεγάλους δρόμους της ενέργειας και τα μεγάλα έργα θέλω να επισημάνω δύο θέματα ιδιαίτερου ενδιαφέροντος. Είναι φυσικό σε μια περίοδο που υπάρχει στενότητα πόρων και βλέπουμε ότι υπάρχει ένας ανταγωνισμός γύρω από τις επενδύσεις των μεγάλων έργων, είναι κρίσιμο για την Ελλάδα ποια έργα μπαίνουν μπροστά σαν προτεραιότητες.

Αφενός προβλέπονται επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα σε αυτά τα έργα, από την άλλη βέβαια αναγνωρίζεται στα συμπεράσματα ότι για κρίσιμες επιλογές ενεργειακών έργων μπορεί να υπάρξει και δημόσια χρηματοδότηση, αλλά βέβαια με πολύ ξεκάθαρα κριτήρια διαφάνειας όσον αφορά στην επιλογή αυτών των έργων.

Κι εδώ θέλω να σημειώσω και να πω ότι μετά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα ακολουθήσει το Συμβούλιο των Υπουργών Ενέργειας, όπου εκεί θα είναι κρίσιμο να κατοχυρωθούν εκείνα τα έργα τα οποία είναι σημαντικά για τη χώρα μας.
Αναφέρω ενδεικτικά, όσον αφορά στο νότιο διάδρομο του φυσικού αερίου, τον αγωγό ITGI που είναι ένα μεγάλο σχέδιο το οποίο έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετά χρόνια και είναι σε κρίσιμο στάδιο. Έχουμε μία πλήρη συνεργασία και με την Ιταλία και είναι και ένα ώριμο έργο το οποίο θέλουμε να καλυφθεί ως προτεραιότητα στο επόμενο διάστημα.

Εδώ απλώς να ανοίξω μια παρένθεση για να αναφέρω ότι όταν λέω ανταγωνισμό έργων γνωρίζετε ότι υπάρχει και ένα σχέδιο του αγωγού Ναμπούκο που ενδιαφέρει κυρίως την Κεντρική Ευρώπη, δεν είναι όμως σε στάδιο ωριμότητας, είναι έτσι σε ένα στάδιο σχεδιασμού. Άρα εμείς δίνουμε τη μάχη να διασφαλίσουμε την προτεραιότητα για τον ITGI.

Ένα άλλο θέμα που αφορά το ζήτημα των επενδύσεων στα διευρωπαϊκά έργα συνολικά, όχι μόνο της ενέργειας, είναι η διασύνδεση κι εδώ έγινε και μία αναφορά από μας στο θέμα των ευρωομολόγων, που είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε και σε προηγούμενες συνεδριάσεις.

Η σύλληψη και ο στόχος του να μπορέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση να προχωρήσει σε ευρωομόλογα δεν αφορά μόνον στα ζητήματα της διαχείρισης του χρέους, υπάρχει και η πρόταση από παλιά από τον Ντελόρ και από άλλους Ευρωπαίους Ηγέτες να μπορεί μέσω ευρωομολόγων να υπάρχει και η δυνατότητα χρηματοδότησης μεγάλων αναπτυξιακών έργων, που ενδεχομένως λόγω στενότητας οικονομικής και κρίσης να μην υπάρχουν διαθέσιμοι δημόσιοι πόροι. Αυτή η ιδέα έχει πέσει στο τραπέζι και θα είναι μία από τις κρίσιμες προτάσεις για το μέλλον.

Δυο λόγια για την ενεργειακή απόδοση και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Εδώ σαν χώρα έχουμε μία σταθερή θέση, στηρίζουμε αυτό το στόχο να υλοποιηθεί το 20% μέχρι το 2020. Βέβαια τα βήματα πρέπει να επιταχυνθούν και όσον αφορά την Ελλάδα και όσον αφορά την Ευρώπη.

Αυτό που έχει ενδιαφέρον όμως και γράφεται στα συμπεράσματα κι είναι ένα δείγμα σε αυτή την κατεύθυνση, το οποίο βέβαια αφορά και την Ελλάδα όπως όλα τα κράτη-μέλη, είναι ότι από την 1/1/2012 θα πρέπει να ισχύουν πρότυπα ενεργειακής απόδοσης σε όλα τα δημόσια κτίρια σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και βέβαια να υπάρχει και η αντίστοιχη πρόβλεψη στις δημόσιες συμβάσεις. Αυτό λοιπόν το σημειώνουμε, γιατί είναι ένα σημαντικό ζήτημα.

Όσον αφορά τα ζητήματα της καινοτομίας, εδώ θέλω να πω ότι δεν έγινε μεγάλη συζήτηση, γιατί είχε προβλεφθεί αυτό το θέμα να είναι στην απογευματινή συνεδρίαση. Αλλά, όπως καταλαβαίνετε, μονοπωλήθηκε η συζήτηση στο γεύμα και μετά στα θέματα της κρίσης και της Αιγύπτου. Υπάρχει όμως μια πλήρης καταγραφή των στόχων γύρω από την πολιτική καινοτομίας στα συμπεράσματα και θα υπάρξει στη συνέχεια εξειδίκευση στο Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας.

Κρατάω τρία σημεία που μας αφορούν ιδιαίτερα, πρώτα απ΄ όλα μαζί και με άλλες χώρες δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και στη σύνδεσή τους με τα προγράμματα καινοτομίας, καθώς αυτό είναι ένα κρίσιμο μέγεθος για την αναθέρμανση και της ελληνικής οικονομίας.

Μιλήσαμε ιδιαίτερα για την ανάγκη σε μία περίοδο που συζητείται στην Ευρώπη η ψηφιακή εσωτερική αγορά, να υπάρξει ειδική πρόβλεψη που να συνδέει αυτό το στόχο με την έννοια της συνοχής, δηλαδή αντιμετώπιση αυτού που ονομάζουμε ψηφιακό χάσμα, τεχνολογικό χάσμα εντός της Ένωσης. Γιατί εμείς δεν έχουμε κανένα λόγο να μην επενδύουμε στο μέλλον. Θέλουμε όμως και την προσαρμογή των εργαλείων που έρχονται να εξασφαλίσουν την περιφερειακή ανάπτυξη και τη συνοχή και τη σύνδεσή τους με αυτούς τους στόχους του μέλλοντος. Αυτό είναι το δεύτερο θέμα που θέσαμε.

Και το τρίτο θέμα, είναι να υπάρξει ειδική πρόβλεψη όταν μιλάμε για τους δημοσιονομικούς πόρους και τη δημοσιονομική εξυγίανση στα προγράμματα εκείνα στα κράτη-μέλη που αφορούν στην παιδεία, στην έρευνα, στην καινοτομία, στην ενέργεια. Δηλαδή με όλους αυτούς τους στόχους που έρχονται πραγματικά να στηρίξουν και να ενισχύσουν την αναθέρμανση και ανάπτυξη της οικονομίας.

Έρχομαι τώρα στα δύο κρίσιμα θέματα των εξελίξεων και να ξεκινήσω με το ζήτημα της κρίσης. Το Δεκέμβριο είχε γίνει ένα πρώτο βήμα. Δηλαδή, αφενός αποφασίστηκε η διαδικασία αναθεώρησης της Συνθήκης που θα ολοκληρωθεί 24 Μαρτίου για έναν μόνιμο μηχανισμό κρίσεων και σταθερότητας στην Ευρωζώνη μετά το 2013. Και αφετέρου για πρώτη φορά, είχε συμπεριληφθεί στη δήλωση των Πρωθυπουργών της Ευρωζώνης η έννοια μίας συνεκτικής απάντησης στην κρίση. Τότε λοιπόν το είχαμε κουβεντιάσει κι εμείς εδώ, κυρία Πρόεδρε και κύριοι συνάδελφοι, και είχαμε επισημάνει ότι αυτό άνοιγε ένα παράθυρο στην κατεύθυνση μίας συντεταγμένης ευρωπαϊκής απάντησης.

Τα πράγματα στην Ευρώπη πολλές φορές προχωρούν αργά, πολλές φορές αποσπασματικά, αλλά όταν ξεκινήσει μία συζήτηση προχωράει. Κι έτσι, εκεί που τους προηγούμενους μήνες η Ελλάδα είχε έναν μοναχικό λόγο και δρόμο, για να μπορέσει να πείσει ότι παρά τα ειδικά χαρακτηριστικά υπάρχει ευρωπαϊκή διάσταση στην κρίση η οποία απαιτεί ευρωπαϊκή απάντηση, θυμόσαστε τότε ότι υπήρχαν αντιδράσεις και διαφορετικές προσεγγίσεις.

Έχουμε φτάσει λοιπόν σε ένα σημείο τώρα, που όλα τα κράτη μέλη, ακόμα κι εκείνα που αισθάνονται ότι δεν τους αγγίζει σε αυτή τη φάση η κρίση χρέους και η δημοσιονομική κρίση, συνειδητοποιούν ότι καμία χώρα δεν είναι «νησί» στην Ευρώπη, ότι όταν υπάρχει κρίση επηρεάζει το σύνολο της Ευρωζώνης και ότι έχει πλέον έρθει η ώρα για μια συνεκτική απάντηση.

Ποιά θα είναι αυτή η απάντηση και τί χαρακτηριστικά θα έχει: Τις προηγούμενες ημέρες αναπτύχθηκε μια δημόσια συζήτηση που έγινε με αφορμή πληροφορίες ή στοιχεία τα οποία δεν είχαν καν έρθει στο τραπέζι του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου ή τέθηκαν με διαφορετικό τρόπο. Γιατί είναι σαφές ότι τώρα ξεκινάει αυτή η διαπραγμάτευση και όπως μάλιστα ο ίδιος ο Πρόεδρος Βαν Ρομπάι είπε, ξεκινάει από μηδενική βάση.

Τώρα ανοίγουν τα χαρτιά τους τα κράτη μέλη, τώρα μπαίνουμε κι εμείς, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών σε μια κοινή διαπραγμάτευση μέχρι να φτάσουμε σ’ ένα έκτακτο Συμβούλιο Κορυφής της Ευρωζώνης που μάλλον θα γίνει 13 Μαρτίου. Και, όμως, υπήρξε μια μεγάλη συζήτηση για διάφορα σενάρια ή πληροφορίες.

Και θέλω να αναφέρω δυο θέματα χαρακτηριστικά: Για το θέμα του αν θα προτείνει η Γερμανία τη συνταγματική κατοχύρωση ενός ‘’φρένου χρέους’’ όπως το είπαν και αν θα υπάρξει επίδραση στους μισθούς του ιδιωτικού τομέα.

Έγινε μια ολόκληρη συζήτηση στη χώρα μας όταν αφ’ ενός για το πρώτο αυτό που ειπώθηκε από τη γερμανική πλευρά ήταν να υπάρξει μια δέσμευση όσον αφορά τα ζητήματα ελλειμμάτων και χρεών, χωρίς όμως να υπάρχει η πρόταση για υποχρεωτική συνταγματική αναθεώρηση, δηλαδή ειπώθηκε χαρακτηριστικά ότι είναι ένα θέμα προς συζήτηση, και για παράδειγμα θα σας πω ότι η Πορτογαλία έχει νομοθετική πρόβλεψη.

Και αφ’ ετέρου, όσον αφορά τους μισθούς, δεν τέθηκε ποτέ θέμα μισθών στον ιδιωτικό τομέα και δεν έχει τεθεί μέχρι αυτή τη στιγμή. Αντίθετα, το μόνο θέμα που όντως τέθηκε και αφορά ορισμένες χώρες όπως το Βέλγιο και την Πορτογαλία, είναι το ζήτημα του συστήματος αυτόματης τιμαριθμικής προσαρμογής, που η χώρα μας είχε στο παρελθόν, αλλά δεν έχει πλέον.

Θέλω να σας πω με κάθε ειλικρίνεια, ότι δεν υπάρχει μία κρυφή ατζέντα πίσω από αυτή τη συζήτηση. Μπορεί να υπάρχουν πληροφορίες, μπορεί να υπάρχουν αναλύσεις διαφόρων Ινστιτούτων, φυσικά η κάθε χώρα έρχεται με τις προτάσεις της, ακούσαμε και την δήλωση που έκανε η Γερμανίδα καγκελάριος με τον Πρόεδρο Σαρκοζί, από κει και πέρα είναι όλα στο τραπέζι προς συζήτηση.

Και εμείς και διαπραγματευτικά, βλέπουμε αυτή τη διαδικασία ως μια διαδικασία πακέτο. Γιατί μόνο έτσι μπορούμε να πάμε με δυνατές θέσεις σ’ αυτή τη διαπραγμάτευση που είναι κρίσιμη για τη χώρα μας και φυσικά να εξασφαλίσουμε ότι τελικά αυτό το πακέτο όταν αποφασισθεί θα είναι πραγματικά καλό και για την εξυπηρέτηση του δικού μας χρέους και φυσικά για την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας μας.

Τι πραγματικά έχει τεθεί και πώς έχει αποτυπωθεί στα συμπεράσματα: Πρώτα απ’ όλα, επαναλαμβάνεται η ανάγκη μιας συνεκτικής προσέγγισης και αντιμετώπισης του οικονομικού προβλήματος στην Ευρωζώνη και μάλιστα επαναλαμβάνεται ότι οι αρχηγοί κρατών θα κάνουν ό,τι απαιτείται προκειμένου να διασφαλίσουν τη σταθερότητα στην Ευρωζώνη στο σύνολό της. Είναι μια κρίσιμη και σημαντική πολιτική δήλωση.

Από κει και πέρα, τίθενται τα ζητήματα που αφορούν το ζήτημα της κρίσης χρέους αυτής καθαυτής, καθώς αναφέρεται στα συμπεράσματα, ότι όσον αφορά το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας θα πρέπει να μπορεί με αποτελεσματικό και κατάλληλο τρόπο να στηρίζει τα κράτη μέλη που έχουν πρόβλημα -και θα επανέλθω σ’ αυτό το σημείο.

Όπως επίσης και μέχρι το Μάρτιο να έχουν αποσαφηνισθεί τα βασικά στοιχεία του μόνιμου μηχανισμού, είναι κάτι που ο Πρόεδρος του EUROGROUP, ο κ. Γιουνκέρ αυτή τη στιγμή μαζί με το EUROGROUP συζητούν, προκειμένου να ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία της αναθεώρησης και να έρθει μετά στα Εθνικά Κοινοβούλια για κύρωση. Άρα λοιπόν ο πρώτος άξονας του πακέτου, αφορά την αποτελεσματική απάντηση στην κρίση χρέους.

Ποια είναι η ελληνική θέση και με ποια θέση προσερχόμαστε σ’ αυτές τις διαπραγματεύσεις: Θέλουμε αυτή η ευρωπαϊκή απάντηση να είναι συνολική και αποτελεσματική. Δηλαδή δεν αρκούν μεσοβέζικες απαντήσεις οι οποίες οδηγούν εβδομάδα με την εβδομάδα τα κράτη μέλη και την Ευρωζώνη να τρέχουν πίσω από τις αντιδράσεις των αγορών, αλλά αντίθετα, μια ισχυρή απάντηση που να δίνει ένα ισχυρό μήνυμα αποφασιστικότητας στις αγορές.

Και γι’ αυτό λέμε τρία πράγματα: Αυτός ο μηχανισμός, το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας πρέπει να έχει επάρκεια πόρων και δυνατότητα αξιοποίησής τους, πρέπει να έχει την ευελιξία εκείνη για να μπορεί να παρεμβαίνει αποτελεσματικά στις αγορές κρατικών ομολόγων, με ποιον τρόπο είναι θέμα διαπραγμάτευσης, όπως καταλαβαίνετε υπάρχουν αρκετές σκέψεις και προτάσεις, και το τρίτο που εμείς θέτουμε, αφορά τα επιτόκια δανεισμού να είναι τέτοια που πραγματικά να στηρίζουν τις χώρες που έχουν σήμερα ή στο μέλλον πρόβλημα προκειμένου η εξυπηρέτηση του χρέους να γίνεται μ’ έναν τέτοιο τρόπο που να μπορεί ταυτόχρονα να υπάρχει η δυνατότητα αναθέρμανσης της οικονομίας και αναπτυξιακή προοπτική τους.

Υπάρχει βέβαια και το ζήτημα της επιμήκυνσης της πληρωμής του δανείου, αυτό όπως ξέρετε έχει ήδη αποφασισθεί από τις 29 Νοεμβρίου κατ' αρχήν στο EUROGROUP, θεωρείται σε αυτή τη φάση δεδομένο και απλώς θα επιβεβαιωθεί και στην Εαρινή Σύνοδο, 24-25 Μαρτίου.

Το δεύτερο σκέλος, η ανταγωνιστικότητα: Όπως είδατε και στα συμπεράσματα, δεν υπάρχουν λεπτομέρειες. Είναι αλήθεια ότι η Γερμανία και η Γαλλία παρουσίασαν κάποιες βασικές σκέψεις προκειμένου να υπάρξει ένα Σύμφωνο Ανταγωνιστικότητας.

Από κει και πέρα, εμείς υποστηρίζουμε να υπάρξουν οι προϋποθέσεις εκείνες που θα εγγυώνται την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας, της Ευρωζώνης και φυσικά των κρατών μελών και της χώρας μας ως μια επένδυση και στροφή για το μέλλον. Φυσικά σ’ αυτό το πλαίσιο η δημοσιονομική πτυχή είναι κρίσιμη, αλλά όπως είπε ο Έλληνας Πρωθυπουργός, για εμάς η ανταγωνιστικότητα δεν περιορίζεται και δεν εξαντλείται μόνο στο σκέλος της δημοσιονομικής εξυγίανσης. Αυτή είναι αναγκαία προϋπόθεση, δεν είναι ικανή. Χρειάζονται και μια σειρά άλλα ζητήματα. Έχουμε μια ευρύτερη προσέγγιση ως προς την ανταγωνιστικότητα, εδώ είμαστε να τα συζητήσουμε, τ’ ανέφερα προηγούμενα, δηλαδή παιδεία, καινοτομία, ενέργεια, ποιότητα, ζητήματα κρίσιμα για εμάς στη στρατηγική της βιώσιμης ανάπτυξης.

Και αυτό είναι το τρίτο σκέλος που θέτουμε. Δηλαδή ένα σχέδιο ανάκαμψης και ανάπτυξης της ευρωπαϊκής οικονομίας, καθώς και τα εργαλεία και τα μέσα που θα έχει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την υλοποίησή του. Γιατί υπάρχουν χώρες όπως η Βρετανία και άλλες, οι οποίες επιχειρούν ενόψει της νέας προγραμματικής περιόδου για τις δημοσιονομικές προοπτικές -εδώ είναι και παλιοί συνάδελφοι ευρωβουλευτές που τα έχουν δουλέψει στο παρελθόν αυτά τα θέματα- προσπαθούν να προκαταλάβουν τη συζήτηση για τον Κοινοτικό Προϋπολογισμό, την πολιτική Συνοχής μετά το 2013, την Κοινή Αγροτική Πολιτική.

Κι εδώ ερχόμαστε και λέμε ότι για μας δεν αρκεί να βάζουμε τους στόχους, πρέπει να εξασφαλίσουμε και τα μέσα για την επόμενη προγραμματική περίοδο, προσαρμοσμένα βέβαια στις ανάγκες που αναδεικνύει η κρίση.

Άρα λοιπόν, για να κλείσω το κομμάτι αυτό, εμείς πάμε σε μια διαπραγμάτευση που, πρώτον, θεωρούμε κέρδος το ότι η Ευρώπη μιλάει για συνολική λύση και συνολικό πακέτο. Θέλω να σας πω ότι αυτός ήταν ο βασικός μας στόχος. Ιδρώσαμε στα ευρωπαϊκά όργανα για να φτάσουμε σε μια φάση να παραδεχθούν ότι και ευρωπαϊκή είναι η κρίση και απαιτεί ευρωπαϊκή απάντηση.

Σας είπα με σαφήνεια με ποιες θέσεις πάμε στη διαπραγμάτευση, θα τα κουβεντιάσουμε όλα αυτά, η συζήτηση τώρα ξεκινάει, θα έχουμε τη δυνατότητα. Είμαι στη διάθεσή σας να κουβεντιάσουμε και στη συνέχεια κι όταν θα φτάσουμε πριν το Συμβούλιο του Μαρτίου. Σε κάθε περίπτωση, επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε αυτή τη στιγμή όρους και συμμαχίες για να πετύχουμε μια τελική συμφωνία, η οποία να είναι επωφελής για τη χώρα μας ως προς το πρόβλημα του χρέους, αλλά πάνω απ’ όλα στην ανάκαμψή της οικονομίας μας.

Για την Αίγυπτο, απλώς να πω ότι έγινε μια μεγάλη συζήτηση. Δυο σημεία, σας αναφέρω, τα έχετε τα συμπεράσματα. Επιβεβαιώνεται η ανάγκη να υπάρξει μια ειρηνική και ομαλή μετάβαση στην Αίγυπτο για μια προοπτική δημοκρατική, πλουραλιστική, που να εξασφαλίζει την κοινωνική ευημερία, τη συνοχή και την ανάπτυξη, σε μια πορεία για ελεύθερες και δίκαιες εκλογές. Επιβεβαιώνεται το συνεχές ενδιαφέρον της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε αυτή την πορεία με πλήρη σεβασμό όμως στη δυνατότητα έκφρασης τελικά της κυριαρχίας του λαού της Αιγύπτου όσον αφορά στη διαμόρφωση του μέλλοντός του.

Να κλείσω λέγοντας ότι υπάρχουν και δύο κρίσιμα ζητήματα τα οποία τα θέσαμε ήδη από το επίπεδο των Υπουργών Εξωτερικών κατά την προετοιμασία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Το ένα αφορά τους πιθανούς κινδύνους για αύξηση ροών προσφύγων και μεταναστών λόγω των εξελίξεων στη Βόρεια Αφρική. Ζητήσαμε και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να υπάρξει σχεδιασμός και δυνατότητα παρακολούθησης και συντονισμού γύρω από αυτό το θέμα και ήδη ο αρμόδιος Επίτροπος είπε ότι το έχουν υπ' όψιν τους και θα συνεργαστούν με την ελληνική κυβέρνηση γι’ αυτό το ζήτημα.

Το δεύτερο είναι η παρατήρηση ότι την προηγούμενη δεκαετία υπήρχε ανισορροπία στις εξωτερικές σχέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το βάρος είχε πέσει προς ανατολάς. Η Ελλάδα διαχρονικά στηρίζει την ανάγκη να υπάρχει μια ισόρροπη εξωτερική πολιτική της Ένωσης και Ανατολικά και στη Μεσόγειο. Υπήρξε όμως δυστυχώς ένα κλίμα σε κάποιους Ευρωπαίους εταίρους μας ότι τα της Μεσογείου αφορούν μόνο το νότο της Ευρώπης, για ν’ αποδειχθεί αυτή τη στιγμή ότι υπήρχε ένα έλλειμμα στρατηγικής από τη μεριά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Εμείς το τονίσαμε αυτό, και την ανάγκη η Ευρωπαϊκή Ένωση να εξισορροπήσει την πολιτική της και προς τη Μεσόγειο με την παρουσία της και στη Μέση Ανατολή. Στα συμπεράσματα υπάρχει μια παράγραφος που λέει ότι θα πρέπει πολύ πιο αποτελεσματικά στο μέλλον, κι έχει και μια μικρή αυτοκριτική αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι πολιτικές της να αναπτυχθούν στην Μεσόγειο.

Σας ευχαριστώ.