Κυριακή, 11 Απριλίου 2021
greek english french
Αρχική arrow Επικαιρότητα arrow Ενημέρωση Συντακτών arrow Ενημέρωση, μέσω τηλεδιάσκεψης, των διπλωματικών συντακτών, από τον Εκπρόσωπο του Υπουργείου Εξωτερικών, Αλέξανδρο Παπαϊωάννου (Αθήνα, 26.11.2020)

Ενημέρωση, μέσω τηλεδιάσκεψης, των διπλωματικών συντακτών, από τον Εκπρόσωπο του Υπουργείου Εξωτερικών, Αλέξανδρο Παπαϊωάννου (Αθήνα, 26.11.2020)

Παρασκευή, 27 Νοεμβρίου 2020

Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Καλησπέρα σε όλους. Με συγχωρείτε που κάνουμε το σημερινό briefing πιο αργά σήμερα. Ήταν για λόγους οι οποίοι δεν ήταν της δικής μου επιλογής και βέβαια προσαρμοζόμαστε. Κανονικά θα το κάνουμε Πέμπτες πρωί, όπως έχουμε πει.

Σήμερα, θέλω κατ’ αρχάς να μου επιτρέψετε να εκφράσω τη λύπη της οικογένειας του Υπουργείου Εξωτερικών γιατί, δυστυχώς, από την τελευταία φορά που μιλήσαμε, χάσαμε μία συνάδελφο, την Γεωργία Ράλλη. Όπως ξέρετε ο Υπουργός, ήδη την περασμένη Κυριακή, εξέφρασε τα συλλυπητήριά του προς τους οικείους της.

Πάντα όταν χάνουμε ένα μέλος της οικογένειας του Υπουργείου Εξωτερικών, είναι για μας πένθος για το σύνολο του Υπουργείου.

Συνεχίζοντας, θα ήθελα να αναφερθώ εισαγωγικά σε κάποια ζητήματα από τις προηγούμενες ημέρες, να σας μιλήσω για το πρόγραμμα και μετά να έχουμε τις ερωτήσεις, όπως κάναμε και την τελευταία φορά.

Το πρώτο πράγμα, στο οποίο ήθελα να εστιάσω σήμερα είναι βέβαια η δήλωση του Υπουργού Εξωτερικών, την οποία έκανε την περασμένη Τρίτη. Την έχετε ασφαλώς δει όλοι σας. Ήθελα απλώς επί της δήλωσης αυτής να επισημάνω τρία βασικά σημεία, τα οποία θεωρώ ότι είναι θεμελιώδη.

Το πρώτο είναι, όπως είπε ο Υπουργός, πλέον σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα πρέπει να έχουμε μια κοινή αντίληψη για τον αποσταθεροποιητικό ρόλο, τον οποίο διαδραματίζει αυτή τη στιγμή η Τουρκία. Δηλαδή το αρχικό σημείο, το οποίο πρέπει να έχουμε ως Ευρώπη, όχι μόνο ως Ελλάδα, ως Κύπρος, αλλά ως Ευρώπη, όλοι μαζί, είναι τί κάνει η Τουρκία γενικότερα. Ο αποσταθεροποιητικός της ρόλος, η παραβατική της συμπεριφορά, όχι μόνο στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και στη Λιβύη, στον Καύκασο, στη Συρία κ.ο.κ. Και βέβαια, όλα τα άλλα τα συμπαρομαρτούντα τα οποία κάνει, όταν  υποστηρίζει ακραίες οργανώσεις στην περιοχή, εργαλειοποιεί το μεταναστευτικό κ.α. Δεν θα επανέλθω στις λεπτομέρειες. Όμως ως προς αυτό πρέπει να έχουν γίνει πλέον κοινωνοί όλοι οι Ευρωπαίοι.

Δεύτερο και βασικό είναι ότι τον περασμένο Οκτώβριο η Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, έδωσε μια ευκαιρία στην Τουρκία να επανέλθει στη διεθνή νομιμότητα. Ήταν ξεκάθαρο το μήνυμα, το οποίο έστειλε η Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο Υπουργός με πολύ νηφάλιο τρόπο τόνισε ότι ουσιαστικά το παράθυρο αυτό έκλεισε και ότι οποιεσδήποτε όψιμες δηλώσεις μπορεί να κάνει η Τουρκία στο άμεσο μέλλον, δεν πρόκειται να αλλάξουν την εικόνα, την οποία έχει δείξει η χώρα αυτή τον τελευταίο 1, 5 – 2 μήνες.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση επίσης, όχι μόνον έδωσε μια ευκαιρία, αλλά δεν αποφάσισε να επιβάλει μέτρα ή κυρώσεις εναντίον της Τουρκίας. Αποφάσισε να το αφήσει αυτό για αργότερα και η Τουρκία, αντί να εκμεταλλευτεί αυτή την ευκαιρία που της δόθηκε για να δημιουργηθεί μια προοπτική για θετική ατζέντα, έκανε ακριβώς το αντίθετο. Δυναμίτισε το κλίμα και το έκανε ακόμα χειρότερο και πλέον δεν μας δίνει ουσιαστικά άλλες επιλογές. Δεν μιλάω ως Ελλάδα, μιλάω ως Ευρώπη.

Το τρίτο σημείο, στο οποίο ήθελα να σταθώ, όσον αφορά τη δήλωση, είναι ότι επανέλαβε ο κ. Δένδιας πως η χώρα μας είναι πάντα έτοιμη για έναν εποικοδομητικό διάλογο. Βεβαίως, πάντα στο πλαίσιο του σεβασμού του διεθνούς δικαίου και εννοείται και του δικαίου της θάλασσας και όπως λέει και στην τελευταία παράγραφο της δήλωσής του, απαιτεί η Ελλάδα ως προς τούτο συνομιλητή που θα αποδείξει την υπακοή του στο διεθνές δίκαιο -και εκεί θέλω να δώσω έμφαση- ως διαρκή επιλογή και όχι ως σημαία ευκαιρίας. Όχι κάτι περιστασιακό.

Αυτά όσον αφορά τη δήλωση. Μπορούμε να επανέλθουμε μετά εάν θέλετε.

Δεύτερο σημείο που ήθελα να θίξω σήμερα επί της ουσίας είναι πως ο Υπουργός μίλησε, όπως είδατε, τις περασμένες μέρες, με αρκετούς Άραβες Υπουργούς Εξωτερικών, συγκεκριμένα Αλγερίας, Ιορδανίας, Αιγύπτου, Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και Σαουδικής Αραβίας.

Στις συνομιλίες αυτές ανέπτυξε δυο θέματα. Το ένα ήταν, βέβαια, οι διμερείς σχέσεις. Σε συνέχεια της επίσκεψης του Προέδρου Σίσι στην Αθήνα, της επίσκεψης του κ. Πρωθυπουργού στα Εμιράτα, των επαφών με τη Σαουδική Αραβία. Ένα άλλο ζήτημα, το οποίο έθεσε επί τάπητος, ήταν η επικείμενη υπουργική συνάντηση του Οργανισμού Ισλαμικής Συνεργασίας, ο οποίος θα λάβει χώρα αύριο και μεθαύριο στο Νιαμέυ στο Νίγηρα. Και ως προς αυτό, έθεσε στους Άραβες ομολόγους του τις προσπάθειες που καταβάλλει εδώ και πολλά χρόνια η Τουρκία, προτείνοντας σχέδια ψηφίσματος, τα οποία βέβαια αφίστανται της πραγματικότητας και προσπαθούν να περάσουν μια τελείως διαστρεβλωμένη εικόνα όσον αφορά διάφορα ζητήματα, όπως για τη Μουσουλμανική Μειονότητα της Θράκης.

Τρίτο σημείο, εν τάχει. Ο Υπουργός μίλησε την περασμένη Τρίτη με τον Βρετανό ομόλογό του Dominic Raab. Βασικό σημείο, όπως θα μπορούσατε να φανταστείτε, ήταν βέβαια οι εξελίξεις στο Κυπριακό. Ο Βρετανός Υπουργός τον ρώτησε ποια είναι η άποψή μας, όσον αφορά μια ενδεχόμενη πρόσκληση σε μια άτυπη πενταμερή συνάντηση. Ο Υπουργός απάντησε ότι είμαστε ανοιχτοί σε μία τέτοια πρόσκληση, εφόσον γίνει. Βέβαια, επανέλαβε ότι, σε κάθε περίπτωση, η μοναδική βάση για επίλυση του Κυπριακού είναι η γνωστή: διζωνική, δικοινοτική ομοσπονδία στη βάση των αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας και βεβαίως και του κοινοτικού κεκτημένου. Καθώς επίσης ότι η οποιαδήποτε συνέχεια των συνομιλιών υπό την αιγίδα του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ, όσον αφορά την επίλυση του Κυπριακού, θα πρέπει να γίνει με βάση το σημείο όπου σταμάτησε στο Κραν Μοντανά το 2017.

Όσον αφορά τις Ηνωμένες Πολιτείες: Ο εκλεγμένος πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, ο κ. Μπάιντεν, ανακοίνωσε ότι ο νέος Υπουργός Εξωτερικών - ο οποίος βέβαια θα πρέπει να περάσει τη διαδικασία της έγκρισης από τη Γερουσία, το "confirmation hearing" -  θα είναι ο κ. Άντονι Μπλίνκεν, ο οποίος ως γνωστόν γνωρίζει πάρα πολύ καλά την Ευρώπη και την περιοχή μας. Αυτό είναι μια θετική εξέλιξη. Σε αυτό το σημείο να επισημάνω, επίσης, ότι και ο απερχόμενος Υπουργός Εξωτερικών, ο κ. Πομπέο, έχει κάνει ήδη πάρα πολλά για την ενίσχυση των διμερών σχέσεων με την Ελλάδα, αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο. Βεβαίως και πάλι θα τονίσω αυτό που έχω πει και στο παρελθόν και εννοείται επαναλαμβάνω αυτό που έχει πει και ο Υπουργός επανειλημμένα, ότι εμείς αυτό που προσδοκούμε από τη νέα Administration είναι μεγαλύτερη παρουσία των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ανατολική Μεσόγειο.


Επίσης, σήμερα ο Υπουργός, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, ενημερώνει τους εκπροσώπους των κομμάτων που εκπροσωπούνται στη Βουλή, όσον αφορά την πρόσφατη συμφωνία που συνήψε η Ελλάδα με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς και την κοινή διακήρυξη για τη στρατηγική εταιρική σχέση. Ο Υπουργός Εξωτερικών θα κάνει μια δήλωση στο τέλος αυτών των ενημερώσεων, ειδικά όσον αφορά τη συμφωνία αυτή, οπότε δεν θα επεκταθώ σε αυτό το ζήτημα.


Νωρίτερα σήμερα μίλησε με τον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ, τον κ. Στόλτενμπεργκ. Τα βασικά σημεία τα οποία συζητήθηκαν, κατά τη διάρκεια της τηλεφωνικής αυτής  συνομιλίας: ο κ. Στόλτενμπεργκ του ανέπτυξε την ημερήσια διάταξη της Συνόδου Υπουργών Εξωτερικών του ΝΑΤΟ, η οποία θα λάβει χώρα με τηλεδιάσκεψη την επόμενη Τρίτη και Τετάρτη. Θα επανέλθω σε αυτό όταν μιλήσω για το πρόγραμμα. Βεβαίως, ο Υπουργός, στο πλαίσιο αυτό, επανέλαβε αναλυτικά τις θέσεις μας όσον αφορά την προκλητική και  παραβατική συμπεριφορά της Τουρκίας και γενικά την κατάσταση στην Ανατολική Μεσόγειο.


Αυτά σαν εισαγωγή.

Όσον αφορά το πρόγραμμα: Ο Υπουργός θα μιλήσει αύριο με τον Ιταλό ομόλογό του τον κ. Ντι Μάιο. Είχα ανακοινώσει ότι αυτή η συνομιλία θα γινόταν την περασμένη Τρίτη, τελικά δεν μπόρεσε να γίνει την Τρίτη, θα γίνει αύριο. Τα θέματα βέβαια που θα συζητηθούν παραμένουν τα ίδια. Οι εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο και Λιβύη.


Ο Υπουργός, όπως σας ανέφερα, θα συμμετάσχει διαδικτυακά στην Υπουργική Συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών του ΝΑΤΟ, η οποία θα είναι την επόμενη Τρίτη και Τετάρτη. Εδώ θα μου επιτρέψετε να πω ορισμένα πράγματα γι’ αυτό. Κατ’ αρχήν, στην πρώτη συνεδρία των Υπουργών Εξωτερικών θα συζητηθεί η έκθεση της Επιτροπής Διαλογισμού για το "ΝΑΤΟ 2030". Ο κ. Στόλτενμπεργκ είχε ορίσει κάποιους «Σοφούς» να ετοιμάσουν μια έκθεση για το πώς θα πρέπει να πορευθεί το ΝΑΤΟ την επόμενη 10ετία.


Οι επικεφαλής της εν λόγω Ομάδας, ο πρώην Υπουργός Άμυνας της Γερμανίας και ο πρώην βοηθός Υφυπουργός Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών θα παρουσιάσουν τα βασικά σημεία αυτής της έκθεσης.

Εδώ θα μου επιτρέψετε να τονίσω ένα σημείο όσον αφορά αυτή την έκθεση. Το κείμενο τονίζει ότι κρίνεται επιβεβλημένη η επαναβεβαίωση της δέσμευσης των συμμάχων, όλων των συμμάχων του ΝΑΤΟ, να σέβονται τις αρχές και τις αξίες της συμμαχίας (π.χ. δημοκρατία, κράτος δικαίου, ανθρώπινα δικαιώματα κοκ). Προτείνει την υιοθέτηση ενός κώδικα συμπεριφοράς όσον αφορά τις συμμαχικές χώρες.
Επίσης, και αυτό είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό σημείο, η έκθεση επισημαίνει ότι οι Σύμμαχοι πρέπει να αποφεύγουν να παρεμποδίζουν το έργο της συμμαχίας για ιδιοτελείς πολιτικούς σκοπούς. Ο νοώ νοείτο.
Αυτό όσον αφορά την έκθεση του Διαλογισμού. Μετά οι υπουργοί Εξωτερικών θα συζητήσουν Αφγανιστάν και Ρωσία. Στη συνέχεια σε μια άλλη ενότητα θα συζητήσουν την Κίνα, με την παρουσία των Υπουργών Εξωτερικών της Νότιας Κορέας, Αυστραλίας, Ιαπωνίας, Νέας Ζηλανδίας και του υψηλού εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Ένωσης του κ. Μπορέλ. Και τέλος θα υπάρξει μια διαδικτυακή συζήτηση με τους Υπουργούς Εξωτερικών της Γεωργίας και της Ουκρανίας για την ασφάλεια στη Μαύρη Θάλασσα. Αυτά όσον αφορά την υπουργική του ΝΑΤΟ.Όσον αφορά το πρόγραμμα του κ. Δένδια, του Υπουργού Εξωτερικών, να τονίσω σε αυτή τη φάση ότι επίσης προγραμματίζουμε, ενδεχομένως την επόμενη εβδομάδα, δυο μετακινήσεις στο εξωτερικό. Επειδή δεν έχουν επιβεβαιωθεί ακόμα, ούτε οι ημέρες, ούτε κατά πόσο θα πραγματοποιηθούν, θα μου επιτρέψετε την επόμενη εβδομάδα ευχαρίστως να επανέλθω με λεπτομέρειες, εφόσον έχουν επιβεβαιωθεί.


Την επόμενη Παρασκευή, αν και εδώ προτρέχω, έχουμε την Υπουργική του ΟΑΣΕ στα Τίρανα η οποία επίσης θα λάβει χώρα διαδικτυακά. Αλλά γι’ αυτό θα μιλήσουμε την επόμενη εβδομάδα.

Περνάω στο πρόγραμμα του Αναπληρωτή Υπουργού Εξωτερικών του κ. Βαρβιτσιώτη. Κατ’ αρχήν ο κ. Βαρβιτσιώτης έχει σήμερα μια τηλεδιάσκεψη της υπουργικής συνάντησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη νότιο γειτονία όπου θα συμπροεδρεύει η Ισπανίδα Υπουργός Εξωτερικών και ο υψηλός εκπρόσωπος/αντιπρόεδρος της Επιτροπής.


Αύριο, πάλι διαδικτυακά, θα συμμετάσχει σε μια  συνάντηση  υπουργικού επιπέδου της Ένωσης για τη Μεσόγειο.Την επόμενη Τρίτη, 1η Δεκεμβρίου θα συμμετάσχει πάλι διαδικτυακά σε άτυπο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων το οποίο θα έχει ως βασικά θέματα τη Διάσκεψη για το Μέλλον της Ευρώπης και τη διεύρυνση. Στη συζήτηση για τη διεύρυνση θα συμμετάσχουν και οι Υπουργοί Εξωτερικών των υποψηφίων χωρών των Δυτικών Βαλκανίων.Όσον αφορά τον Υφυπουργό Εξωτερικών, κ. Βλάση, να επισημάνω ότι σήμερα έχει συνάντηση με το Μητροπολίτη Μαδαγασκάρης Ιγνάτιο και ότι την επόμενη Τρίτη, θα συμμετάσχει διαδικτυακά στην Υπουργική Συνάντηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις χώρες της ASEAN, η οποία λαμβάνει χώρα στη Σιγκαπούρη.Αυτά όσον αφορά το πρόγραμμα της πολιτικής ηγεσίας και όπως πάντα, είμαι στη διάθεσή σας για ερωτήσεις.


Γ. ΜΟΥΤΣΟΣ: Καλησπέρα σε όλους. Πριν από λίγο έγινε γνωστό πως η πλειοψηφία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με 440 ψήφους υπέρ, ουσιαστικά έχει κάνει ένα ψήφισμα υπέρ της επιβολής κυρώσεων κατά της Τουρκίας. Το ερώτημα είναι πόσο κοντά τελικά είμαστε από την επιβολή των κυρώσεων  σε μια Σύνοδο Κορυφής της 10ης Δεκεμβρίου, δεδομένου ότι το Ευρωκοινοβούλιο δεν έχει τη δυνατότητα να επιβάλλει κυρώσεις.
Και σε συνέχεια αυτού αν θέλετε, βλέπουμε χώρες οι οποίες ήταν διστακτικές μέχρι τώρα, όπως η Γερμανία, η Ιταλία και η Ισπανία, να αλλάζουν ελαφρώς στάση. Και βέβαια, αν έχετε κάποιο feedback, αν έχετε κάποια ενημέρωση για το τι είναι αυτό το οποίο τους έχει αλλάξει ουσιαστικά τη στάση τους απέναντι στην Τουρκία. Ευχαριστώ πολύ.

Α.  ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Όσον αφορά το Ευρωκοινοβούλιο, όντως σ’ αυτό το ζήτημα το Ευρωκοινοβούλιο δεν έχει εκτελεστική εξουσία, αλλά βέβαια το ψήφισμα αυτό καθαυτό και μάλιστα με μεγάλη πλειοψηφία, 440 σε ένα συνολικό αριθμό περίπου 700 είναι σημαντικό. Δεν ξέρω πόσοι ψήφισαν, 440 πάντως είναι ένας σημαντικός αριθμός, είναι από μόνο του πολιτικό μήνυμα και απ’ ό,τι καταλαβαίνω υπήρχε γενικά ευρεία αποδοχή από πολλά κόμματα μέσα στην Ευρωβουλή. Αυτό από μόνο του λοιπόν είναι μια σημαντική εξέλιξη.
Με ρωτάτε τι έχει αλλάξει στη στάση. Είναι αυτό το οποίο έλεγα νωρίτερα. Αφ’ ενός η παραβατική συμπεριφορά της Τουρκίας, η οποία πλέον γίνεται πασιφανές ότι είναι μια σαφής πρόκληση, μια απειλή για τη σταθερότητα στην Ευρώπη.Η Τουρκία με τις πράξεις της, αποσταθεροποιεί το σύνολο της Ευρώπης. Δε θέλω να επαναλαμβάνω όλους τους τομείς, πιστεύω  ότι είναι γνωστοί, αλλά αυτό γίνεται πλέον κοινός παρανομαστής, όχι μόνο των χωρών που το ζούμε αυτό σε καθημερινή βάση, αλλά πλέον του συνόλου των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό από μόνο του, και σ’ αυτό βέβαια συνεισφέρουμε κι εμείς με την ενημέρωση που κάνουμε στους Ευρωπαίους ομολόγους, ο Υπουργός Εξωτερικών έχει επιδοθεί σ’ έναν διπλωματικό μαραθώνιο και αυτό αρχίζει και αποδίδει αποτελέσματα.


Σ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Καλησπέρα. Θα ήθελα να γυρίσουμε λίγο στο πρώτο θέμα, στο τραγικό γεγονός της απώλειας της κας Γεωργίας Ράλλη. Είναι το πρώτο θύμα από τον κορωνοϊό στις ελληνικές διπλωματικές αποστολές, όμως υπάρχουν πολλά κρούσματα τα οποία σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχουν στις διπλωματικές αποστολές.
Να πω για την Τουρκία, όπου είχαμε 6-7 κρούσματα από κορωνοϊό, καταγγελίες λένε ότι δόθηκε εντολή τώρα, εν μέσω πανδημίας, να γίνει βάψιμο της Πρεσβείας χωρίς να παρθούν τ’ απαραίτητα μέτρα. Σκέφτεται η ηγεσία του Υπουργείου να προβεί σε κάποια μέτρα για την ασφάλεια και την υγεία των υπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών;
Η δεύτερη ερώτησή μου είναι, για ποιο λόγο επιλέχθηκε τελικά ο κ. Δένδιας να κάνει ένα βιντεοσκοπημένο τύπου διάγγελμα για την Τουρκία; Αποσκοπούσε σε κάτι; Γιατί οι αντιδράσεις που έδωσε τουλάχιστον το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών, μιλούσε ότι είναι ως αποφυγή του άμεσου διαλόγου μεταξύ της Ελλάδας και Τουρκίας, κάτι που η Τουρκία εμμένει και επιμένει ότι πρέπει να γίνει.  Ευχαριστώ.


Α.  ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Κατ' αρχάς επιτρέψτε μου να πω, ότι δε θέλω να υπεισέλθω σε λεπτομέρειες, αναφέρθηκα για την εκλιπούσα, οτιδήποτε άλλο είναι προσωπικά δεδομένα και δε θα μπούμε σε λεπτομέρειες.
Όσον αφορά την αποφυγή κρουσμάτων κορωνοϊού τόσο στο Υπουργείο Εξωτερικών όσο και στο εξωτερικό, αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι ήδη από το Μάρτιο, το Υπουργείο Εξωτερικών έχει δώσει οδηγίες ακριβώς για συγκεκριμένα μέτρα που πρέπει να τηρούνται, έχουμε εγκαταστήσει έναν θερμομετρητή μέσα στο Υπουργείο, για να περιορίσουμε τον κίνδυνο της εξάπλωσης στους υπαλλήλους εδώ στην Αθήνα και βέβαια τηρούμε απαρέγκλιτα όλες τις εγκυκλίους του Υπουργείου Εσωτερικών και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.
Όσον αφορά τις Αρχές του εξωτερικού, επίσης έχουν σταλεί εδώ και καιρό οδηγίες σε όλες τις Αρχές του εξωτερικού για τα αυξημένα μέτρα προστασίας και δεύτερον, έχουμε επισημάνει ότι θα πρέπει να τηρούν τα μέτρα τα οποία οι Τοπικές Αρχές ορίζουν. Αυτό είναι αυτονόητο, τηρούνται σε απαραίτητο βαθμό, πιστεύω ότι έχουμε αποφύγει πολλά χειρότερα και πιστεύω ότι σ’ αυτό το πράγμα η κατάσταση  είναι η καλύτερη δυνατή.
Δυστυχώς, δε μπορούμε ν’ αποφύγουμε τελείως, να μην υπάρχουν καθόλου κρούσματα, αυτό είναι αδύνατο. Μια και αναφέρατε την Τουρκία, να μου επιτρέψετε να πω ότι χθες επίσημα οι Τουρκικές Αρχές παραδέχτηκαν ότι είναι η 3η χώρα στον κόσμο με το μεγαλύτερο αριθμό κρουσμάτων αυτή τη στιγμή. Χθες οι τουρκικές Αρχές μίλησαν για 28.000 κρούσματα.
Όσον αφορά τη δήλωση του Υπουργού Εξωτερικών, αναφέρθηκα ήδη στην  αρχή, σας είπα τι είπε ο Υπουργός, δεν έχω κάτι να προσθέσω επί τούτου. Ευχαριστώ πολύ.

Π. ΤΖΑΝΕΤΑΚΟΣ: Καλησπέρα. Σε περίπτωση που το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο πράγματι προχωρήσει στη λήψη κυρώσεων κατά της Άγκυρας, εξετάζονται στο Υπουργείο σενάρια σύμφωνα με τα οποία θα μπορούσε να υπάρχει κάποιας μορφής αντίδραση από την πλευρά της Τουρκίας έναντι της χώρας μας και κατ’ επέκταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Και τι είδους αντίδραση θα μπορούσατε να πιθανολογήσετε ότι θα ήταν αυτή;

Α.  ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Θα μου επιτρέψετε ν’ αναφερθώ σ’ έναν Πορτογάλο προπονητή, χθες έφυγε ένας μεγάλος ποδοσφαιριστής κι έτσι θυμήθηκα έναν παλιό προπονητή. Κάποτε τον ρώτησαν πριν έναν αγώνα, «ποια είναι τα προγνωστικά σας;" Και απάντησε: «τα προγνωστικά μου στο τέλος του αγώνα».
Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν, θα έλεγα ότι σ’ αυτή τη φάση, εκεί που επικεντρωνόμαστε, είναι να υπάρχει μια κοινή αντίληψη των Ευρωπαίων όσον αφορά το τι εστί η Τουρκία σήμερα, τι πρόκληση και απειλή αποτελεί η Τουρκία σήμερα και να επικεντρωθούμε στην εφαρμογή των συμπερασμάτων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Οκτωβρίου όσον αφορά το ζήτημα. Θα  μου επιτρέψετε εδώ να σας διαβάσω τι έλεγε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο την 1η Οκτωβρίου:
"Παράγραφος 20: Σε περίπτωση ανανεωμένων μονομερών ενεργειών ή προκλήσεων κατά παράβαση του Διεθνούς Δικαίου (από την Τουρκία εννοείται), η Ευρωπαϊκή Ένωση θα χρησιμοποιήσει όλα τα μέσα και τις επιλογές που έχει στη διάθεσή της,  μεταξύ άλλων, σύμφωνα με το άρθρο 29 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του άρθρου 215 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου να υπερασπιστεί τα συμφέροντά της και τα συμφέροντα των κρατών μελών της."  
Στη συνέχεια τα συμπεράσματα αναφέρουν: "Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και θα επανέλθει αναλόγως" και, τονίζω, "θα λάβει αποφάσεις κατά περίπτωση το αργότερο κατά τη Σύνοδο του Δεκεμβρίου."
Αυτά λέει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, από κει και πέρα εμείς προετοιμαζόμαστε για το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου.


Α. ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ: Καλησπέρα. Ήθελα να σας ρωτήσω, πρακτικά, επειδή και εσείς το είπατε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος το λέει συχνά, πρακτικά για την Ελλάδα τι σημαίνει αυτό που λέμε συνέπεια και συνέχεια της Τουρκίας; Στις 29 Νοεμβρίου θεωρούμε ότι φεύγει το Oruc Reis, αναμένουμε κάτι άλλο; Βάζουμε κάποια άλλη προϋπόθεση ή περιμένουμε κάτι συγκεκριμένο από την Τουρκία εκτός από αυτό; Ευχαριστώ.


Α.  ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Κοιτάξτε, αυτά που είπε ο κ. Υπουργός την περασμένη Τρίτη, πιστεύω ότι μιλάνε από μόνα τους. Μίλησε για διαρκή επιλογή  και όχι σημαία ευκαιρίας. Είπε ότι στην Τουρκία δόθηκε μια σημαντική ευκαιρία να διακόψει όσο κάτι τέτοιο θα είχε νόημα, την παράνομη κατ’ εξακολούθηση συμπεριφορά της.
Αυτό πιστεύω ότι μόνο του μιλάει, δε χρειάζεται να κάνουμε τώρα εικασίες. Πιστεύω ότι αυτό το οποίο πρέπει να δούμε, είναι η στάση της Τουρκίας κατ’ εξακολούθηση. Αυτό το οποίο περιμένουμε από την Τουρκία.
Εσείς είπατε υποθετικά ότι μπορεί τo Oruc Reis να φύγει στις 29 Νοεμβρίου, αυτό το έχουμε ακούσει, το έχουν πει δημόσια Τούρκοι Αξιωματούχοι, να δούμε, αλλά και πάλι, αυτό που τονίζω είναι ότι δε μιλάμε για εκδηλώσεις δήθεν καλής θέλησης της τελευταίας  στιγμής.
Πιστεύω ότι αυτό τα λέει όλα. Θα μου επιτρέψετε να μη συνεχίσω, δεν έχω κάτι να προσθέσω επί τούτου.


Χ. ΑΓΡΟΛΑΜΠΟΣ: Καλησπέρα σε όλους, τι θα γίνει αν όντως αποχωρήσει το Oruc Reis στις 30 και διατυπωθεί πρόσκληση για τις διερευνητικές στην Κωνσταντινούπολη, που εκκρεμεί ακόμα;


Α.  ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Και σ’ αυτό έχει απαντήσει ήδη ο Υπουργός, θα μου επιτρέψετε να επαναλάβω τι είπε: Ότι μένουμε πάντα πιστοί στην ιδέα του ειλικρινούς διαλόγου και προσθέτει: Αλλά απαιτεί ως προς τούτο συνομιλητή που θα έχει αποδείξει την υπακοή του στο Διεθνές Δίκαιο και πάλι τονίζω, ως διαρκή επιλογή και όχι ως σημαία ευκαιρίας. Αυτό πιστεύω ότι μιλά από μόνο του. Δεν έχω κάτι να προσθέσω.

Γ. ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ: Γεια σας κ. Παπαϊωάννου. Με δεδομένο ότι σήμερα ο Υπουργός συνομίλησε με τον Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ τον κ. Στόλτενμπεργκ αρχικά αν γίνει δια φυσικής παρουσίας η Σύνοδος των Υπουργών Εξωτερικών την επόμενη εβδομάδα, υπάρχει κάποιο σενάριο συνάντησης στα sidelines με τον κ. Τσαβούσογλου;

Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Δεν θα γίνει με φυσική παρουσία δυστυχώς λόγω της κατάστασης, όχι, θα γίνει με τηλεδιάσκεψη. Αυτό είναι σίγουρο.

Μ. ΓΚΑΣΙΑΜΗΣ: Ο Υπουργός Άμυνας της Τουρκίας εξακολουθεί να επιρρίπτει ευθύνες σε χώρες όπως η Γερμανία και η Γαλλία για την νηοψία στο φορτηγό πλοίο στο χώρο ευθύνης της επιχείρησης ΕΙΡΗΝΗ. Στο τουρκικό Τύπο γίνεται λόγος ακόμη και για αντίποινα σε ελληνικά εμπορικά πλοία. Πως σχολιάζετε τη στάση αυτή;

Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Κατ' αρχήν αυτό το οποίο θέλω να τονίσω και πάλι είναι ότι η επιχείρηση ΕΙΡΗΝΗ είναι μια επιχείρηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία σε συνέχεια της σχετικής απόφασης του Συμβουλίου Ασφαλείας του Ο.Η.Ε., εφαρμόζει το εμπάργκο όπλων στην Λιβύη. Στο πλαίσιο αυτό η γερμανική φρεγάτα η οποία ήταν υπό Διοίκηση ευρωπαϊκή έκανε νηοψία σε τουρκικό πλοίο. Τη συνέχεια τη γνωρίζουμε όλοι.
Έχει απαντήσει ήδη ο κ. Μπορέλ σε αυτό το ζήτημα, δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο.

Κ. ΜΠΑΛΗ: Αν μου επιτρέπετε να επανέλθω γιατί για εμένα δεν είναι τόσο σαφές τι ακριβώς λέει ο Υπουργός με τη συνέχεια που πρέπει να έχει η Τουρκία, θεωρείτε δηλαδή ότι δεν υπάρχει καμία περίπτωση εάν έρθει αύριο με αποχώρηση του Ορούτς Ρέις πρόσκληση για διερευνητικές να ξεκινήσουν.


Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Θα μου επιτρέψετε να επανέλθω στα λόγια του κ. Υπουργού.

Κ. ΜΠΑΛΗ: Αν είναι αυτό, μη κουράζεστε.

Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Δεν κουράζομαι, απλώς θα σας απαντήσω. Ο Υπουργός λέει ότι ανεξαρτήτως όψιμων δηλώσεων που μπορεί να κάνει η Τουρκία, δεν είναι εύκολο να ξεγελάσει την Ευρωπαϊκή Ένωση. Γιατί η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είναι αφελής. Πιστεύω ότι αυτό από μόνο του είναι ξεκάθαρο τι εννοεί.

Γ. ΜΑΝΔΑΛΙΔΗΣ: Απαντήσατε πριν από λίγο και ίσως θα ήταν άσκοπο να επανέλθω στο θέμα των εμπορικών πλοίων. Υπάρχουν πράγματι πληροφορίες ότι η Τουρκία θα δώσει απάντηση στο πεδίο και είναι κάτι το οποίο επιμένει ο κ. Τσαβούσογλου. Ποιο θα ήταν το σχόλιό σας και τι μέτρα λαμβάνονται. Υπάρχει κάποια ανησυχία για τα δημοσιεύματα που θέλουν ότι θα γίνουν έλεγχοι σε ελληνικά εμπορικά πλοία; Νομίζω απαντήσατε πριν από λίγο, δεν ξέρω αν έχετε να προσθέσετε κάτι άλλο.

Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο, θα τονίσω για ακόμη μια αφορά ότι μιλάμε για επιχείρηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης εδώ. Είναι κάτι ξεκάθαρο και γι' αυτό δεν θέλω να επανέρχομαι. Όλοι όσοι επιχειρούν σε αυτήν επιχειρούν με καπέλο ευρωπαϊκό. Αυτό είναι το βασικό σημείο το οποίο θέλω να συγκρατήσουμε.

Θ. ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ: Γεια σας. Ήθελα αν είναι δυνατό κάποια διευκρίνιση σχετικά  με την ανακοίνωση που έβγαλε η Ένωση Διπλωματικών Υπαλλήλων με αφορμή το θάνατο της υπαλλήλου στην Άγκυρα όπου αναφέρει ότι το τραγικό γεγονός υπογραμμίζει την αναγκαιότητα της άμεσης ιατροφαρμακευτικής και ασφαλιστικής κάλυψης των υπαλλήλων του ΥΠΕΞ σε χώρες εκτός της Ε.Ε., δηλαδή της συντριπτικής πλειοψηφίας των υπαλλήλων της εξωτερικής Υπηρεσίας και στη συνέχεια αναφέρει ότι αυτό είναι πάγιο αίτημα και τα λοιπά.
Επειδή από όσο καταλαβαίνω υπάρχει ένα ζήτημα με την ιατροφαρμακευτική κάλυψη σε τρίτες χώρες εκτός Ε.Ε., θα ήθελα να μου πείτε εάν υπάρχει κάποια πρόβλεψη από την Υπηρεσία του Υπουργείου για να καλυφθεί αυτό το ζήτημα.
Το δεύτερο, βλέπω ότι από την ανακοίνωση στο δελτίο Τύπου που μας έστειλε ο κ. Κατρούγκαλος βάζει ζήτημα, λέει «τέλος έφεσης στον Υπουργό στη σημερινή συνάντηση, την ανάγκη να υπάρχει ένα σαφές πρωτόκολλο προστασίας … στις Πρεσβείες μας στο εξωτερικό μετά τον θάνατο της υπαλλήλου».
Ήθελα να μου απαντήσετε σε αυτό και βλέπω επίσης ότι ο κ. Κατρούγκαλος έβαλε ζήτημα στη συνάντηση ποιες είναι οι κόκκινες γραμμές της Αθήνας, της Ελλάδας όσον αφορά τις τουρκικές κινήσεις, σημείωσε πως με την τελευταία NAVTEX η Τουρκία βάζει θέμα παράνομης δραστηριότητα στα 5,8 ναυτικά μίλια και υπογραμμίζει ότι τελικά ποιες είναι οι κόκκινες γραμμές εάν η κόκκινη γραμμή είναι η αποστολή τουρκικού γεωτρύπανου δυτικά του 28ου μεσημβρινού. Θα ήθελα σε αυτά τα δύο να δώσετε μια απάντηση. Ευχαριστώ.

Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Τρία συγκρατώ εγώ.

Θ. ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ: Δυο είναι. Το ένα είναι ο κορωνοϊός.

Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Το ένα είναι η ανακοίνωση της ΕΔΥ η οποία εστάλη στους διπλωματικούς υπαλλήλους, στο σύνολο των μελών της ένωσης διπλωματικών υπαλλήλων. Συνάδελφοι απάντησαν στην ανακοίνωση αυτή στο πλαίσιο της εσωτερικής αλληλογραφίας. Δεν θα σχολιάσω κάτι περαιτέρω. Οποιοσδήποτε συνάδελφος μπορεί, στο πλαίσιο της Ένωσης Διπλωματικών Υπαλλήλων, να εκφράσει απόψεις για την ανακοίνωση της ΕΔΥ.
Όσον αφορά τη NAVTEX μια και το αναφέρατε, έχουμε ήδη βγάλει ανακοίνωση από το περασμένο Σάββατο επί αυτού του ζητήματος. Ο κ. Υπουργός επίσης μίλησε την περασμένη Τρίτη γι' αυτό το ζήτημα, δεν έχω να προσθέσω κάτι σε αυτό.  Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

Γ. ΜΟΥΤΣΟΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: με δεδομένο ότι 10 Δεκεμβρίου έχουμε αυτή τη σύνοδο εάν και εφόσον δεν βγει λευκός καπνός και η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν καταλήξει κάπου για τις κυρώσεις. Το επόμενο βήμα από ελληνικής πλευράς τουλάχιστον, ποιο θα είναι; Τι θα κάνουμε;

Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Θα επανέλθω σε αυτό που σας έλεγα για τον προπονητή. Τα προγνωστικά στο τέλος του αγώνα. Όσο κι αν γίνομαι βαρετός, θα επαναλάβω ότι εμείς αυτή τη στιγμή θέλουμε να υπάρχει μια κοινή αντίληψη σε ευρωπαϊκό επίπεδο όσον αφορά τη συμπεριφορά της Τουρκίας και στο πλαίσιο αυτό να εφαρμοστούν αυτά που έχουν αποφασίσει ήδη οι Αρχηγοί Κρατών και Κυβερνήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Δεν έχω να προσθέσω κάτι σε αυτό.

Κ. ΤΣΑΜΟΥΡΗ:  Σε περίπτωση που οι Ευρωπαίοι δεν αποφασίσουν να πάρουν κυρώσεις – μέτρα κατά της Τουρκίας παρά το γεγονός ότι έχει κάνει ακριβώς τα αντίθετα από όσα περιλαμβάνονται στα συμπεράσματα του Οκτωβρίου, ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις της Αθήνας.

Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Σας λέω και πάλι: αυτή τη στιγμή ετοιμαζόμαστε για το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Έχουμε μια σαφή γραμμή, έχουμε πει ποιο είναι το ζήτημα και έχουμε πει τι πρέπει να κάνει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Εκεί βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή, αυτό είναι το βασικό μας μέλημα αυτή τη στιγμή.


Σ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Υπάρχει μια μονομέρεια στις επαφές που κάνει ο Έλληνας Υπουργός Εξωτερικών όσον αφορά τις χώρες του Κόλπου, τον αραβικό κόσμο, ακόμη και στην Αλγερία έχει συζητήσει, όμως δεν έχουμε εκπροσώπηση για παράδειγμα στην Λιβύη καθ' ότι έχουμε απελάσει τον Λίβυο Πρέσβη, ούτε καν στη Συρία όπου είναι δυο μεγάλα σημαντικά κομμάτια που σίγουρα επηρεάζουν την πολιτική του αραβικού Συνδέσμου και του αραβικού κόσμου.
Τι πρόκειται να κάνουμε σε αυτό; Έχω δει τους τελευταίους μήνες να υπάρχει μια επαφή μεταξύ του Έλληνα Υπουργού Εξωτερικών με τον Αμερικανό Πρέσβη στη Λιβύη παρουσία του Αμερικανού Πρέσβη. Έχουμε μεταβιβάσει τις διπλωματικές μας αρμοδιότητες στην αμερικανική διπλωματία; Συμβαίνει κάτι τέτοιο; Γιατί πρώτη φορά έχω δει να μιλάει Υπουργός με Πρέσβη παρουσία άλλου Πρέσβη.
Αυτή η μονομέρεια μήπως μας δημιουργεί πρόβλημα στα Βαλκάνια, όπου τα ζητήματα είναι πάρα πολύ σημαντικά έχοντας από τη μια μεριά ό,τι συμβαίνει μεταξύ Κοσόβου και Σερβίας και ό,τι συμβαίνει μεταξύ Βόρειας Μακεδονίας και Βουλγαρίας στην οποία δεν έχουμε πάρει θέση, μήπως θα έπρεπε να πάρουμε μια θέση, μια πρωτοβουλία απέναντι στη διένεξη Βόρειας Μακεδονίας – Βουλγαρίας ώστε να ελαχιστοποιηθούν τα προβλήματα που υπάρχουν στην περιοχή; Ευχαριστώ.

Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Εγώ σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Όσον αφορά Λιβύη και Συρία όπως γνωρίζετε πολύ καλά ο Υπουργός Εξωτερικών έχει ορίσει ειδικό απεσταλμένο για τη Λιβύη τον Πρέσβη κ. Λάζαρη και ειδική απεσταλμένη για τη Συρία την Πρέσβη κα Αθανασίου. Επίσης όπως είχα αναφέρει και την περασμένη φορά έχει οριστεί επιτετραμμένος στη Συρία με έδρα τη Βηρυτό, οπότε δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο.
Όσον αφορά αυτά που αναφέρατε για την περιοχή των Βαλκανίων θα επανέλθω σε αυτό το οποίο έχω πει ήδη ότι η Ελλάδα στηρίζει σταθερά την ευρωπαϊκή προοπτική των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων με βάση την αιρεσιμότητα, και σε αυτό το πλαίσιο ακόμη και της Βόρειας Μακεδονίας, γιατί θεωρούμε ότι αυτό θα βοηθήσει στη σταθεροποίηση της ευρύτερης περιοχής.

Χ. ΑΓΡΟΛΑΜΠΟΣ: Υπάρχουν 193 ευρωβουλευτές που ψήφισαν κατά των κυρώσεων στην Τουρκία και 53 απείχαν. 193 αρνητικές ψήφοι σε ψήφισμα για κυρώσεις είναι πάρα πολλές και προφανώς απηχούν και κυβερνητικές απόψεις χωρών.
Εάν οι Κυβερνήσεις αυτών των ευρωβουλευτών επιμείνουν στη θετική ατζέντα για την οποία ο Υπουργός είπε ότι δεν υπάρχει χώρος, δεν υπάρχει περιθώριο για τυπικό διάλογο, σε εκείνη την περίπτωση τι γίνεται;

Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Κατ' αρχήν οι ευρωβουλευτές δεν εκπροσωπούν τις Κυβερνήσεις τους.


Χ. ΑΓΡΟΛΑΜΠΟΣ: Απηχούν απόψεις.

Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Όχι, δεν απηχούν απόψεις των Κυβερνήσεών τους. Απηχούν τις απόψεις αυτών που τους έχουν εκλέξει. Ανήκουν σε κομματικούς σχηματισμούς ευρωπαϊκούς και απηχούν τις απόψεις αυτές.
Γιατί ήθελα να κάνω μια παρένθεση εδώ. Δεν σημαίνει ότι αυτοί που δεν ψήφισαν υπέρ αυτού του ψηφίσματος, το οποίο μάλιστα δεν έχω δει το περιεχόμενό του. Δεν ξέρω δηλαδή αν όσοι δεν το ψήφισαν, αν δεν ψήφισαν υπέρ γιατί δεν συμφωνούν με το σύνολό του, μπορεί να μη συμφωνούν με κάποιο κομμάτι, αυτό δεν μπορώ να το γνωρίζω αυτή τη στιγμή, οπότε δεν θέλω να κάνω καμία εικασία.
Όμως θέλω να τονίσω ένα πράγμα: δεν έχω ακούσει εγώ κάποιον να λέει ότι υπάρχουν αυτή τη στιγμή μετά απ' όλη αυτή τη συμπεριφορά της Τουρκίας τον τελευταίο ενάμιση μήνα, περιθώρια για οποιαδήποτε κίνηση θετικής ατζέντας. Το αντίθετο θα έλεγα.
Αυτό ήθελα να το τονίσω. Γιατί η θετική ατζέντα είναι ένα άλλο πράγμα και το λένε τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τι αποτελεί θετική ατζέντα και αν μου επιτρέπετε θα το κοιτάξω και θα σας το πω αμέσως.
Διαβάζω τα συμπεράσματα παρ. 19: «Θετικό πολιτικό θεματολόγιο Ευρωπαϊκής Ένωσης - Τουρκίας με ιδιαίτερη έμφαση στον εκσυγχρονισμό της τελωνειακής ένωσης και τη διευκόλυνση του εμπορίου, τις διαπροσωπικές επαφές, τους διαλόγους υψηλού επιπέδου, τη συνεχή συνεργασία σε ζητήματα μετανάστευσης, σύμφωνα με τη δήλωση Ευρωπαϊκή Ένωση - Τουρκίας του 2016».
Εμένα αν μου επιτρέπετε δεν έχω ακούσει κανένα να λέει ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει περιθώριο για να μιλήσουμε για θετική ατζέντα Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τουρκίας. Το αντίθετο θα έλεγα. Όλοι λένε ακριβώς ότι η Τουρκία έχει πάει προς την αντίθετη κατεύθυνση και δεν υπάρχει κανένα περιθώριο να γίνει οτιδήποτε από όλα αυτά. Αυτά θα είχα να πω προς το παρόν.

Γ. ΜΑΝΔΑΛΙΔΗΣ: Διάβασα τώρα πριν λίγο στον Τύπο, πριν λίγο στο κρατικό δίκτυο βγήκε ότι ο κ. Στόλτενμπεργκ είχε συνομιλία και με τον κ. Τσαβούσογλου. Υπάρχει κάποια προσπάθεια διαμεσολάβησης εκ μέρους του Γενικού Γραμματέα ενόψει της Συνόδου Κορυφής να αμβλύνει κάπως τις εντυπώσεις; Ή ήταν απλώς η ενημέρωση ενόψει της Υπουργικής Συνόδου;

Α.  ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ πάντα πριν από τις υπουργικές συναντήσεις και ειδικά όταν υπάρχουν πολλά θέματα στην ημερήσια διάταξη, συνηθίζει να μιλάει με το σύνολο των υπουργών Εξωτερικών των χωρών μελών του ΝΑΤΟ για να τους αναλύσει την ημερήσια διάταξη. Αυτό είναι μια πάγια πρακτική και στο πλαίσιο αυτό προφανώς όπως μίλησε και με τον κ. Δένδια νωρίτερα, μίλησε και με τον κ. Τσαβούσογλου λίγο αργότερα.

Α. ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ: Καλησπέρα σε όλους σας. Θα ήθελα να ρωτήσω πρώτα απ’ όλα για τις σημερινές συναντήσεις που κάνει ο κ. Δένδιας. Βλέπουμε ο ΣΥΡΙΖΑ και συγκεκριμένα ο Τομεάρχης ο κ. Κατρούγκαλος, βέβαια απαντήθηκε αυτή η ερώτηση, είπε ορισμένα ζητήματα όσον αφορά τις κόκκινες γραμμές. Έρχεται όμως σαν απάντηση, σαν απάντηση εγώ τη βλέπω δηλαδή τη δήλωση, του εκπροσώπου του Κομμουνιστικού Κόμματος του κ. Μαρίνου, ο οποίος λέει ότι η κόκκινη γραμμή ουσιαστικά είναι η συνεκμετάλλευση στο Αιγαίο.

Και θέλω να ρωτήσω πάνω σε αυτό, εάν συζητάμε για συνεκμετάλλευση τελικά ή όχι. Και μια δεύτερη ερώτηση είναι, να σας πάω σε λίγο προηγούμενες ημέρες, σε ένα αστυνομικό δελτίο και να σας ρωτήσω για τους Τζιχαντιστές, που έχουμε δει δυο τζιχαντιστές τις τελευταίες 15 περίπου μέρες να έχουν περάσει τα ελληνικά σύνορα και να συλλαμβάνονται.


Α.  ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Ποια είναι η ερώτησή σας σε αυτό το ζήτημα;

Α. ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ: Η ερώτηση σε αυτό το ζήτημα είναι ποιες ενέργειες γίνονται αναφορικά με το δικό σας Υπουργείο. Αν πριν την είσοδο ουσιαστικά θα έπρεπε να υπάρχει κάποιος έλεγχος πριν την είσοδο στη χώρα.

Α.  ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Πριν την είσοδο, εννοείτε δηλαδή σε μια άλλη χώρα;

Α. ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι. Εννοώ όταν έρχονται με τις μεταναστευτικές ροές από τα πλοία, από τις λάντζες ας πούμε, αν τότε θα έπρεπε να γίνεται μεγαλύτερος έλεγχος.

Α.  ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Άρα στην είσοδο όταν ήδη έχουν φτάσει στη χώρα. Γιατί ο έλεγχος γίνεται όταν έχουν φτάσει στη χώρα. Δεν είναι πριν την είσοδο. Γι’ αυτό λέω και αυτό είναι σημαντικό. Όταν μιλάμε για έλεγχο ….

Α. ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ: Μάλλον δεν το εξήγησα πολύ σωστά. Αυτό που θέλω να πω ουσιαστικά είναι ότι είδαμε ότι ο τελευταίος είχε μπει στη χώρα το 2018. Ίσως ήταν ήδη αργά δηλαδή τα δυο χρόνια. Θα μπορούσε να έχει περάσει μέχρι και στη Γερμανία.


Α.ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Θα μου επιτρέψετε εδώ να μην εισέλθω σε λεπτομέρειες. Αυτό είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Αλλά από όσο γνωρίζω γίνονται πάρα πολλοί σημαντικοί και ενδελεχείς έλεγχοι για το ποιος μπαίνει στη χώρα νόμιμα ή παράνομα στην προκειμένη περίπτωση.
Αλλά σας λέω. Θα σας παραπέμψω στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για περισσότερες λεπτομέρειες όσον αφορά αυτό το ζήτημα. Το είπατε και εσείς, είναι του αστυνομικού δελτίου.

Α. ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ: Όσον αφορά την πρώτη μου ερώτηση;

Α.  ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Για το τι είπε ο εκπρόσωπος του Κομμουνιστικού Κόμματος της Ελλάδος, επιτρέψτε μου να ρωτήσετε ευχαρίστως τον κ. Μαρίνο να σας πει τι εννοεί.

Σ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Δεν μου απαντήσατε εάν έχουμε μεταβιβάσει τις διπλωματικές μας αρμοδιότητες στις Ηνωμένες Πολιτείες στη Λιβύη. Ένα αυτό.
Δεύτερο. Τι συνέβη με τους φερόμενους ως βουλευτές Τούρκους που συνελλήφθησαν στο Κατάκολο. Αν έχει υπάρξει κάποια διπλωματική επαφή, ή κάποιες διεργασίες.
Και τρίτη και τελευταία ερώτηση για σήμερα, τι συμβαίνει με το οργανόγραμμα του Υπουργείου; Επέστρεψε, νομίζω και από το Ελεγκτικό Συμβούλιο και από το Γενικό Λογιστήριο για να γίνουν αρκετές διορθώσεις, λένε οι πληροφορίες. Τελικά πότε θα τεθεί αυτό σε εφαρμογή;


Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Όσον αφορά το νομοσχέδιο για τον Οργανισμό του Υπουργείου Εξωτερικών θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή. Αυτό μπορώ να σας το διαβεβαιώσω.

Σ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Πήρα μια διαβεβαίωση σε ό,τι ρώτησα.

Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή. Ο υπουργός Εξωτερικών έχει τη δυνατότητα να ομιλεί με διαφόρους αξιωματούχους άλλων χωρών για να συζητάει διεθνείς εξελίξεις και στο πλαίσιο αυτό είχε στο παρελθόν συζήτηση με τον Αμερικανό Πρέσβη στη Λιβύη.
Βεβαίως στη συζήτηση αυτή, αφού ήταν με Αμερικανό αξιωματούχο, ήταν παρών και ο Αμερικανός Πρέσβης στην Αθήνα διαδικτυακά. Δεν βλέπω τίποτα το μεμπτό σε αυτό.


Σ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Για το Κατάκολο δεν μου απαντήσατε.

Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Να ρωτήσετε το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη παρακαλώ.


Σ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Ούτε έγινε διάβημα από την μεριά της Τουρκίας δηλαδή;

Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Να ρωτήσετε παρακαλώ το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Αυτά είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.


Σ.ΣΙΔΕΡΗΣ: Τα διαβήματα του Υπουργείου Εξωτερικών της Τουρκίας στέλνονται στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

;
Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Εντάξει. Ευχαριστώ πάρα πολύ κ. Σιδέρη.


Σ. ΣΙΔΕΡΗΣ: Αν άλλαξε κάτι να μου το πείτε για να γνωρίζω και εγώ.


Α. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: Δεν βλέπω κάποια άλλη ερώτηση.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Θα τα πούμε εκτός απροόπτου την επόμενη εβδομάδα. Καλή σας μέρα.