Λ. ΖΩΧΙΟΥ:Καλή σας μέρα. Καλώς ήρθατε. Θα ξεκινήσουμε με τις τελευταίες εξελίξεις. Μόλις χθες είχαμε την επίσκεψη της Παλαιστίνιας Υπουργού Εξωτερικών στην Αθήνα, μία ημέρα μετά την ιστορική Σύνοδο Κορυφής Ειρήνης στο Sharm El-Sheikh, στην Αίγυπτο. Ο Υπουργός Εξωτερικών ήταν εκεί συνοδεύοντας τον Πρωθυπουργό. Ήταν μια ιστορική μέρα για τη Μέση Ανατολή. Η Ελλάδα παγίως αναφέρει ότι η επίτευξη εκεχειρίας και η απελευθέρωση των ομήρων αποτελούν καθοριστικό πρώτο βήμα για μια συνολική διευθέτηση, η οποία θα οδηγήσει στην έναρξη της πολιτικής διαδικασίας με στόχο τη λύση των δύο κρατών στη βάση των ψηφισμάτων του ΟΗΕ, ως της μόνης οδού, όπως παγίως λέμε, για την εμπέδωση της ειρήνης στην περιοχή.
Όσον αφορά το ρόλο της Ελλάδας στην περιοχή - Γάζα και Μέση Ανατολή - την επόμενη μέρα: Οι δηλώσεις του Υπουργού εχθές έδωσαν ένα πρώτο πλαίσιο. Πρώτον, ως προς την πτυχή της παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας για την ανακούφιση του άμαχου πληθυσμού της Γάζας. Το έχει πράξει η Ελλάδα πολλαπλώς στο παρελθόν και στο επόμενο διάστημα πρόκειται να ανακοινωθεί μια μεγάλη αύξηση της ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα.
Ο δεύτερος πυλώνας είναι η ανάγκη σταθεροποίησης της Γάζας. Είναι κλειδί για να εμπεδωθεί η ασφάλεια στη Λωρίδα της Γάζας και να διασφαλιστεί η επιστροφή της Παλαιστινιακής Αρχής στη Γάζα το ταχύτερο δυνατόν. Η Ελλάδα ως αξιόπιστος συνομιλητής όλων των μερών θα συμβάλλει και θα συνδράμει συνομιλώντας με όλα τα κράτη στην περιοχή.
Η τρίτη πτυχή του ρόλου της Ελλάδας την επόμενη μέρα αφορά στην ανοικοδόμηση. Αναφερόμαστε κατά κύριο λόγο στην κινητοποίηση του ιδιωτικού τομέα ώστε να συμβάλλει στην ανοικοδόμηση της Γάζας για τη βελτίωση της ζωής των Παλαιστινίων.
Λίγες μέρες πριν από τη Σύνοδο Κορυφής, η Ελλάδα ήταν παρούσα στη διπλωματική πρωτοβουλία της Γαλλίας στη Συνάντηση των Παρισίων για το μέλλον της Γάζας. Στηρίζουμε οποιαδήποτε πρωτοβουλία έχει στόχο την ειρήνευση στη Γάζα και τη Μέση Ανατολή. Εκεί, η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε από τον Πρέσβη μας στη Γαλλία, τον κ. Αλεξανδρίδη.
Για τις επισκέψεις του Υπουργού Εξωτερικών στην Εσθονία και τη Φινλανδία θα ήθελα να αναφερθώ στα σημεία επαφής μας με τις χώρες αυτές. Παρά τη γεωγραφική απόσταση που χωρίζει τη χώρα μας με αυτές τις χώρες του ευρωπαϊκού Βορρά, διαπιστώνει κανείς ότι υπάρχουν αρκετά σημεία επαφής και κοινές προκλήσεις. Θα αναφέρω επιγραμματικά τα εξής. Οι χώρες αυτές είναι ομονοούντες εταίροι, ως κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σύμμαχοι στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ -μετά την απόφαση της Φινλανδίας να ενταχθεί στη Βορειοατλαντική Συμμαχία-. Γεωγραφικά βρισκόμαστε στα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία στην προστασία των συνόρων. Ως προς τη γεωστρατηγική μας θέση, η Ελλάδα ανήκει στην νοτιοανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ και η Φινλανδία και η Εσθονία στην ανατολική. Ως εκ τούτου, έχουμε αναλάβει κρίσιμο ρόλο στη θωράκιση της διατλαντικής ασφάλειας.
Είμαστε παράκτια κράτη με εκτεταμένες ακτογραμμές και αναγνωρίζουμε και οι τρεις τη σημασία της θαλάσσιας ασφάλειας, την οποία η Ελλάδα έχει θέσει ως προτεραιότητα της θητείας της ως μέλους στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ. Βρισκόμαστε αντιμέτωπες με τις επιπτώσεις ενός διαρκώς μεταβαλλόμενου και ασταθούς περιφερειακού και διεθνούς περιβάλλοντος. Αντιμετωπίζουμε απειλές στα σύνορά μας, στα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συγκλίνουμε σε θέματα που αφορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την αμυντική θωράκιση και τη διεύρυνσή της. Και οι τρεις χώρες υποστηρίζουμε ότι η διεύρυνση θα πρέπει να βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ως προς την Υφυπουργό, την κυρία Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου και τις πολιτικές διαβουλεύσεις μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου που διεξήχθησαν στην Αθήνα, στις 7 Οκτωβρίου. Οι διαβουλεύσεις αυτές είχαν αντικείμενο την Ανατολική Μεσόγειο και επικεντρώθηκαν στη Λιβύη. Η Ελλάδα και η Αίγυπτος, ως γειτονικές χώρες, συγκλίνουν σε πολλά σημεία, τα οποία αφορούν τόσο την Ανατολική Μεσόγειο και τη Λιβύη.
Ανταλλάχθηκαν απόψεις για την πολιτική διαδικασία στη Λιβύη. Προσβλέπουμε στην οριστική επίλυση του Λιβυκού, μέσω της διεξαγωγής ελεύθερων και δίκαιων εκλογών, χωρίς έξωθεν παρεμβάσεις, για την ανάδειξη μιας αντιπροσωπευτικής κυβέρνησης. Και οι δύο πλευρές εξέφρασαν την υποστήριξή τους στον οδικό χάρτη που έχει παρουσιάσει η Ειδική Απεσταλμένη του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ για τη Λιβύη, κα Hannah Tetteh, ο οποίος, πολύ συνοπτικά, προβλέπει την εκκίνηση της πολιτικής διαδικασίας και τη συγκρότηση συμπεριληπτικής κυβέρνησης που θα οδηγήσει τη χώρα σε εκλογές. Ελλάδα και Αίγυπτος, ως άμεσα γειτονικές χώρες της Λιβύης, έχουν κοινό συμφέρον να υπάρχει σταθερότητα και ευημερία στη Λιβύη προς όφελος ολόκληρης της περιοχής. Οι πολιτικές διαβουλεύσεις θα λάβουν τακτικό χαρακτήρα και ο επόμενος γύρος θα πραγματοποιηθεί στο Κάιρο.
Πριν προχωρήσω στο πρόγραμμα του Υπουργού και των Υφυπουργών, θα ήθελα να αναφερθώ στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εξωτερικών, με τίτλο «Σύσταση Γραφείου Ελληνικής Προεδρίας», το οποίο έθεσε ο Υπουργός Εξωτερικών στις 13 Οκτωβρίου σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση. Το νομοσχέδιο αυτό αποσκοπεί στη σύσταση ενός αυτοτελούς Γραφείου Ελληνικής Προεδρίας για τον συντονισμό και την υποστήριξη του έργου της ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης το δεύτερο εξάμηνο του 2027. Έχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες για την οργάνωση της Προεδρίας. Για την Ελλάδα, η άσκηση της Προεδρίας αποτελεί σημαντική και υψηλή διακύβευση και βεβαίως θέλουμε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο έτοιμοι σε όλα τα επίπεδα.
Ως προς το πρόγραμμα του Υπουργού Εξωτερικών. Αύριο, ο Υπουργός Εξωτερικών θα βρίσκεται στη Βουλή για την προ ημερησίας διάταξης συζήτηση για την εξωτερική πολιτική. Την Κυριακή, 19 Οκτωβρίου, ο Υπουργός Εξωτερικών θα μεταβεί στα Ιεροσόλυμα για να παραστεί στη χειροτονία του νέου Ηγουμένου της Ιεράς Μονής Αγίας Αικατερίνης του Όρους Σινά, κ. Συμεών. Τη Δευτέρα θα είναι στο Λουξεμβούργο, όπου θα συμμετάσχει στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα θέματα της ατζέντας είναι το Ουκρανικό, οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή μετά την υπογραφή της συμφωνίας και οι σχέσεις Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ινδο-Ειρηνικού. Μετά το Λουξεμβούργο θα μεταβεί στο Λονδίνο, όπου θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη Σύνοδο Κορυφής της Διαδικασίας του Βερολίνου, στις 22 Οκτωβρίου.
Την Πέμπτη, 30 Οκτωβρίου, ο Υπουργός Εξωτερικών θα μεταβεί στη Βαγδάτη. Θα έχει εκεί συνάντηση με τον Ιρακινό ομόλογό του και την επομένη θα μεταβεί στο Μπαχρέιν για να συμμετάσχει στο Manama Dialogue. Το Manama Dialogue είναι μια πρωτοβουλία της κυβέρνησης του Μπαχρέιν. Διεξάγεται με στόχο τη συζήτηση και ανάλυση θεμάτων που αφορούν στην ασφάλεια και σταθερότητα στην Ανατολική Μεσόγειο και Μέση Ανατολή. Η Διάσκεψη του 2025 αφορά στις γεωπολιτικές προκλήσεις της περιοχής, στη θαλάσσια ασφάλεια, τη διαχείριση κρίσεων και την ενεργειακή μετάβαση.
Σε ό, τι αφορά το πρόγραμμα της Υφυπουργού Εξωτερικών, στις 17 Οκτωβρίου θα είναι στο Med Dialogue, στη Νάπολη της Ιταλίας. Στις 21 Οκτωβρίου, η Υφυπουργός θα συμμετάσχει στο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων στο Λουξεμβούργο. Στις 23 και 24, στη συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις Βρυξέλλες και την Πέμπτη 30 Οκτωβρίου θα συναντηθεί με τον State Secretary της Φινλανδίας και την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου με τον Υφυπουργό Εξωτερικών της Λιθουανίας.
Ο κύριος Θεοχάρης θα μεταβεί την Πέμπτη 16 Οκτωβρίου στο Λονδίνο. Θα συμμετάσχει σε συνάντηση Υπουργών αρμόδιων για οικονομικά θέματα στη Διαδικασία του Βερολίνου και μετά θα βρεθεί στις 19 και 20 στη Βαγδάτη, στη Μεικτή Διυπουργική Επιτροπή με το Ιράκ. Στις 22-23 Οκτωβρίου στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και στις 29 Οκτωβρίου στη Σαουδική Αραβία.
Αυτά ως προς τα εισαγωγικά. Εφόσον έχετε ερωτήσεις, παρακαλώ πολύ, αναφέρετε το όνομά σας και το μέσο το οποίο εκπροσωπείτε.
Θ. ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ: Μπαλοδήμας από Ριζοσπάστη. Είπατε πριν ότι ο στόχος της κυβέρνησης, αν κατάλαβα καλά, είναι η έναρξη μιας πολιτικής διαδικασίας για τη λύση των δύο κρατών. Αυτό προβλέπει, σύμφωνα με τα ψηφίσματα του ΟΗΕ, ότι το παλαιστινιακό κράτος θα δομηθεί σε συγκεκριμένα εδάφη, μεγάλη έκταση των οποίων έχουν καταληφθεί από τις ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις. Θα υπάρχει πίεση από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης προς τον στρατηγικό εταίρο Ισραήλ για να αποχωρήσει; Ένα αυτό και ένα δεύτερο που θέλω να ρωτήσω είναι το εξής. Αναφερθήκατε επίσης στην ανάγκη σταθεροποίησης στη Γάζα ως κλειδί για να εμπεδωθεί η ασφάλεια στην περιοχή με επιστροφή της Παλαιστινιακής Αρχής στη Γάζα. Αυτό τι σημαίνει στην πράξη; Ότι θα στηρίξουμε μια προσπάθεια, ας πούμε, αν αναπτυχθεί μια ένοπλη δύναμη για να αντιμετωπίσει τη Χαμάς;
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Θα μείνω στη θέση μας για το θέμα της πολιτικής διαδικασίας. Επαναλαμβάνω η Ελλάδα παραμένει σταθερή στη θέση της υπέρ της επανεκκίνησης της πολιτικής διαδικασίας με στόχο τη λύση των δύο κρατών, στη βάση των σχετικών ψηφισμάτων του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Ως προς το θέμα της αναγνώρισης παλαιστινιακού κράτους, παραμένουμε επίσης σταθεροί. Η αναγνώριση του παλαιστινιακού κράτους είναι μέρος της πολιτικής διαδικασίας, η οποία πρέπει να επανεκκινήσει. Βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή ένα βήμα πιο κοντά. Το βήμα αυτό ποιο είναι; Λέμε πάντοτε, και από την πρώτη στιγμή, από την 7η Οκτωβρίου 2023, ότι απαραίτητη προϋπόθεση είναι η εκεχειρία, η απελευθέρωση των ομήρων, η παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας. Αυτή τη στιγμή είμαστε στην εκεχειρία και στην απελευθέρωση των ομήρων και βλέπουμε ότι υπάρχει και ροή ανθρωπιστικής βοήθειας που μπαίνει στη Γάζα. Αυτό είναι μια σχετική πρόοδος.
Είμαστε σχετικά αισιόδοξοι ως προς αυτό το θέμα, ως προς τις εξελίξεις δηλαδή στη Μέση Ανατολή. Είχαμε καιρό να δούμε και να ακούσουμε κάποια θετική είδηση από τη Μέση Ανατολή. Η Ελλάδα είναι στρατηγικός εταίρος του Ισραήλ και μεταφέρει μηνύματα. Πάντοτε το έκανε αυτό και σε αυτό έχει τοποθετηθεί και ο ίδιος ο Υπουργός Εξωτερικών πολλάκις.
Ως προς τη σταθεροποίηση της Γάζας, αντιλαμβάνεστε ότι αυτή τη στιγμή η συζήτηση είναι πολύ πρώιμη. Τόσο ως προς την επόμενη μέρα στη Γάζα, όσο και στο ότι πρέπει γενικότερα να διασαφηνιστούν πολλά σημεία του ίδιου του Σχεδίου. Άρα, σε αυτό το κομμάτι θα σας πω ότι η Ελλάδα θα συμμετάσχει στις συζητήσεις και στις διαβουλεύσεις που θα ακολουθήσουν το επόμενο διάστημα.
Κ. ΜΠΑΛΗ: Ήθελα δύο διευκρινιστικές ερωτήσεις. Η πρώτη είναι εάν είχε συγκεκριμένες επαφές ο κ. Γεραπετρίτης στο Sharm El-Sheikh με ομολόγους του. Και η δεύτερη είναι εάν στη Διαδικασία του Βερολίνου, με αφορμή τη Σύνοδο Κορυφής στο Λονδίνο, έχουν ενταχθεί και Ουκρανία - Μολδαβία.
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Στην πρώτη ερώτηση σας, σε ό,τι αφορά τις επαφές του Υπουργού Εξωτερικών, είχε επαφές με ομολόγους του.Ήταν μια ευκαιρία για ανταλλαγή απόψεων ως προς τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή. Στο δεύτερο ερώτημά σας, ως προς τη διαδικασία του Βερολίνου στη Σύνοδο Κορυφής θα είναι τα Δυτικά Βαλκάνια.
Κ. ΜΠΑΛΗ: Ναι, λέω μήπως χάσαμε κάποιο επεισόδιο;
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Αν αλλάξει κάτι, θα επανέλθω ως προς αυτό το ερώτημά σας.
Π. ΜΙΧΟΣ:Καλημέρα, Παναγιώτης Μίχος από την εφημερίδα “Το Μανιφέστο”. Αρμενική εφημερίδα της Τουρκίας αποκάλυψε ότι το τουρκικό Υπουργείο Πολιτισμού έδωσε νότα στη Μεγάλη του Γένους Σχολή να εκκενωθεί εντός τριών μηνών. Ορισμένοι το ερμηνεύουν και ως πιθανότητα οριστικού κλεισίματος μιας σχολής που λειτουργεί αιώνες και έχει ιδιαίτερη σημασία για τους Ελληνορθόδοξους της Κωνσταντινούπολης. Το Υπουργείο Εξωτερικών έχει κάνει κάποιο διάβημα; Έχει επικοινωνήσει με τις τουρκικές αρμόδιες αρχές; Ποια είναι η άποψή του; Πώς παρακολουθεί το θέμα; Και ένα σχετικό ερώτημα, πάλι σχετικά με την Τουρκία. Στις διαβουλεύσεις Ελλάδας - Αιγύπτου, Αθήνα και Κάιρο έχουν στρατηγική σχέση. Προβληματίζεται όμως η Αθήνα για την επαναπροσέγγιση Τουρκίας και Αιγύπτου γενικώς, αλλά όπως βλέπουμε και στα ζητήματα της Γάζας; Ευχαριστώ πολύ.
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Σε ό,τι αφορά το πρώτο ερώτημά σας, η Μεγάλη του Γένους Σχολή είναι ένα εμβληματικό εκπαιδευτικό μειονοτικό ίδρυμα. Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, στη συντριπτική πλειοψηφία των κτηρίων της Κωνσταντινούπολης πραγματοποιούνται εργασίες αντισεισμικής θωράκισης, πόσω μάλλον στα μειονοτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα που αποτελούν εμβληματικά μνημεία. Θα ανακοινωθεί σύντομα ο τόπος, στον οποίο θα μετεγκατασταθεί η Πατριαρχική Μεγάλη του Γένους Σχολή. Θα είναι εντός του επόμενου χρονικού διαστήματος. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο ερώτημα. Προφανώς δεν θα σχολιάσω την εξωτερική πολιτική μιας τρίτης χώρας. Εγώ μπορώ να σας πω ότι η Ελλάδα ασκεί τη δική της εξωτερική πολιτική. Έχει στρατηγική εταιρική σχέση με την Αίγυπτο. Ανακοινώθηκε τον Μάιο του 2025 και εργαζόμαστε ως προς την εμβάθυνση της σχέσης αυτής.
Κ. ΤΣΑΜΟΥΡΗ: Τσαμούρη από το STAR. Εγώ ήθελα να ρωτήσω εάν θεωρεί το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών ότι ο Erdogan βγήκε ενισχυμένος από τον ρόλο που έπαιξε στη Γάζα και από την έκβαση των διαπραγματεύσεων. Και αν σας ανησυχεί το γεγονός ότι έχει ενισχυθεί διπλωματικά η Τουρκία.
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Δεν θα σχολιάσω τις ενέργειες τρίτων κρατών, πόσο μάλλον της Τουρκίας. Θα μιλήσω ως Υπουργείο Εξωτερικών για την ελληνική εξωτερική πολιτική, και αν θέλετε για αυτό κάλλιστα μπορείτε να με ρωτήσετε. Η Ελλάδα ασκεί μια ανεξάρτητη, ενεργητική εξωτερική πολιτική. Είναι κυρίαρχο κράτος και δεν ετεροκαθορίζεται. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις. Σχολιάζω βεβαίως όχι εκτιμήσεις, αλλά γενικότερα ό,τι συμβαίνει επί του πεδίου και από εκεί και πέρα βεβαίως παρατηρούμε και παρακολουθούμε τις εξελίξεις και στα γειτονικά μας κράτη.
Κ. ΤΣΑΜΟΥΡΗ: Δεν ζήτησα να μου σχολιάσετε τις επαφές τους και τις κινήσεις τους. Μια αποτίμηση που κάνει η Ελλάδα από τον ρόλο που έπαιξε η Τουρκία στις διαπραγματεύσεις.
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Θα μείνω σε αυτά που σας είπα.
Π. ΤΖΑΝΕΤΑΚΟΣ: Γεια σας, Τζανετάκος από την ΕΡΤ και το Βήμα. Να το εξειδικεύσω λίγο, αν μπορώ, από τη συνάδελφο. Υπάρχουν μια σειρά από δεδομένα. Το ένα είναι ότι η Τουρκία έχει ένα διακριτό πλέον ρόλο στη Γάζα και στη Μέση Ανατολή. Το δεύτερο είναι ότι ο κ. Erdogan φαίνεται να έχει έναν ανοιχτό δίαυλο απευθείας επικοινωνίας με τον κύριο Trump. Το τρίτο είναι ότι υπάρχει πίεση από την ηγεσία του ΝΑΤΟ, αλλά και εκπεφρασμένες θέσεις του στενού πυρήνα, αν μπορούμε να το πούμε έτσι, των Ευρωπαίων για τη συμμετοχή της Τουρκίας στο εγχείρημα της ευρωπαϊκής αμυντικής αυτονομίας. Και αναρωτιέμαι αν υπάρχουν δεύτερες σκέψεις στην ηγεσία του Υπουργείου Εξωτερικών όσον αφορά τη διακηρυγμένη θέση για τη σύνδεση, να το πούμε έτσι, της συμμετοχής της Τουρκίας με την άρση του casus belli. Μόλις χθες ο Υπουργός Εξωτερικών είπε σε συνέντευξή του ότι δεν είναι εποχή για κρίσεις και νομίζω ότι η επιμονή σε αυτή τη θέση θα οδηγούσε ενδεχομένως σε μία κλιμάκωση μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας.
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Θα επαναλάβω την απάντηση που έδωσα στην κυρία Τσαμούρη. Επαναλαμβάνω, η Ελλάδα είναι κυρίαρχο κράτος. Ασκεί μια ενεργητική, ανεξάρτητη, σταθερή εξωτερική πολιτική. Έχει τους δικούς της προσανατολισμούς. Και δεν ετεροκαθορίζεται. Άρα, ως προς το θέμα που με ρωτάτε, δεν έχει αλλάξει κάτι σε σχέση με την στάση που θα τηρήσουμε στο SAFE. Για την ένταξη μιας τρίτης χώρας στο SAFE απαιτείται η σύναψη μιας διμερούς τεχνο-οικονομικής συμφωνίας. Με ελληνική παρέμβαση, έχουμε καταφέρει για την υπογραφή αυτής της συμφωνίας να απαιτείται ομοφωνία, βάσει του άρθρου 212 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε συνδυασμό με το άρθρο 218. Το δεύτερο είναι ότι, πάλι με παρέμβαση της Ελλάδας, διασφαλίστηκε η «δικλείδα ασφαλείας» του άρθρου 16, στο οποίο τίθενται οι όροι, οι κανόνες επιλεξιμότητας εταιρειών και οντοτήτων και λαμβάνονται υπόψη τα συμφέροντα ασφαλείας των κρατών-μελών.
Άρα, επαναλαμβάνω, όσο υπάρχει το casus belli η Ελλάδα δεν πρόκειται να δεχθεί να συμπεριληφθεί η Τουρκία στο SAFE. Η άρση, αν θέλετε διαφορετικά, του casus belli, είναι αναγκαία προϋπόθεση για να εκκινήσει η συζήτηση.
Δ. ΚΡΙΚΕΛΑΣ: Καλημέρα, Δημήτρης Κρικέλας, FlashGR - FlashTV. Πάμε λίγο πάλι στη Γάζα. Είπατε νωρίτερα ότι υπάρχουν συγκεκριμένα σημεία του σχεδίου που πρέπει να διευκρινιστούν. Μπορείτε να μας πείτε ένα ή ποια είναι αυτά που σας ανησυχούν περισσότερο;
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Στη φάση αυτή που βρισκόμαστε, την πρώτη φάση, αυτό που είναι το κυριότερο και το σημαντικότερο είναι να εφαρμοστεί το σχέδιο. Άρα, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η εφαρμογή της συμφωνίας. Και προφανώς της πρώτης φάσης, προκειμένου να προχωρήσουμε στη δεύτερη φάση. Πάμε σταδιακά.
Α. BARAKAT: Barakat λέγομαι, είμαι από την κρατική τηλεόραση της Αιγύπτου και το Al Ahram. H Ελλάδα θέλει να παίξει έναν μεγάλο ρόλο στο θέμα της Παλαιστίνης και καλά κάνει. Όμως, χθες που ήταν εδώ η Υπουργός, δεν είδαμε τη σημαία της Παλαιστίνης έξω από το κτίριο, όπως συνήθως γίνεται. Αυτό είχε συμβεί πριν την 7η Οκτωβρίου. Πότε θα ξαναγίνει αυτό; Πότε δηλαδή η Ελλάδα θα βάλει πάλι την σημαία της Παλαιστίνης έξω, όπως γίνεται όταν είναι επίσημη επίσκεψη; Ευχαριστώ.
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Σας ευχαριστώ. Να σας απαντήσω για την σημαία. Είναι κάτι το οποίο δεν είναι στη διπλωματική πρακτική της Ελλάδας. Είναι θέμα πρωτοκόλλου. Σας παραπέμπω και σε προηγούμενες φωτογραφίες Παλαιστίνιων Υπουργών Εξωτερικών. Δεν υπήρχε σημαία. Για το θέμα του Παλαιστινιακού κράτους νομίζω τοποθετήθηκα ήδη.
Α. ΤΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Δύο ερωτήσεις πολύ γρήγορα. Tελόπουλος, iefimerida και Εφημερίδα των Συντακτών. Αφενός υιοθετώντας το σκεπτικό του συναδέλφου, του κ. Τζανετάκου, περί γεωπολιτικής αναβάθμισης της Τουρκίας, εγώ θα ήθελα να ρωτήσω, εφόσον δεν έχει αλλάξει η στάση μας για το casus belli, αν τουλάχιστον το επόμενο διάστημα θα επιχειρήσουμε να αποκαταστήσουμε λίγο την επικοινωνία με την Τουρκία, ακριβώς έχοντας υπόψιν μας αυτό το δεδομένο, το ότι αναβαθμίζεται συνεχώς γεωπολιτικά στην περιοχή. Και το δεύτερο, εξειδικεύοντας λίγο τα περί ασφάλειας που είπατε, ότι θα συμμετάσχουμε στη συζήτηση. Υπάρχει περίπτωση να συζητήσουμε και τη συμμετοχή σε ειρηνευτική δύναμη, αν δεν την κάνουν οι τρεις εγγυήτριες δυνάμεις, δηλαδή αν είναι υπό την αιγίδα του ΟΗΕ; Με όλες τις προϋποθέσεις που βάζουμε, θα μπορούσε η Ελλάδα να στείλει και στρατιώτες εκεί, αν δημιουργηθεί ειρηνευτική δύναμη για τη Γάζα; Ευχαριστώ.
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Λοιπόν, σε ό,τι αφορά το θέμα σας για την αποκατάσταση των σχέσεων, δεν έχουν διαρραγεί οι σχέσεις Ελλάδας και Τουρκίας. Επίσης, δεν έχει διαρραγεί ούτε η επικοινωνία μεταξύ των δύο πλευρών. Δεν έχει αλλάξει κάτι στις σχέσεις μας και μάλιστα επικοινωνούμε με έναν δομημένο τρόπο: Με τον πολιτικό διάλογο, τη θετική ατζέντα και τα ΜΟΕ. Είμαστε καταδικασμένοι να επικοινωνούμε. Είμαστε καταδικασμένοι να διατηρούμε ανοιχτούς τους διαύλους επικοινωνίας μας, προκειμένου να αποτρέπονται κρίσεις, να αποτρέπονται εντάσεις. Άρα, σε αυτό το σημείο, ο δομημένος διάλογος υπάρχει. Είναι εκεί και προχωράμε στο επίπεδο αυτό.
Σε ό,τι αφορά τις ειρηνευτικές δυνάμεις στη Γάζα, νομίζω το απάντησα και στην πρώτη ερώτηση. Είναι πάρα πολύ νωρίς για να δούμε το πώς θα εξελιχθεί όλο αυτό. Όμως η Ελλάδα θα είναι παρούσα στις διαβουλεύσεις για οποιοδήποτε θέμα αφορά στη Γάζα. Αυτά προς το παρόν.
Θ. ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ: Θα μπορούσατε να μας το κάνετε αυτό λίγο περισσότερο λιανά; Δηλαδή, αυτή τη στιγμή έχουμε τέσσερις δυνάμεις - Αίγυπτος, Κατάρ, Ηνωμένες Πολιτείες, Τουρκία - οι οποίες είναι αυτές που προχθές υπέγραψαν το πρακτικό της συμφωνίας. Αυτές οι δυνάμεις ήταν και πριν, σαν διαμεσολαβητές ανάμεσα στη Hamas και στο Ισραήλ και τα λοιπά. Στην προκειμένη περίπτωση, λέτε ότι η Ελλάδα θα συμμετάσχει στις διαβουλεύσεις που θα γίνουν το επόμενο διάστημα. Σε ποιο σχήμα ακριβώς θα είναι αυτό; Με την προϋπόθεση βέβαια ότι θα προχωρήσει η συμφωνία, θα εφαρμοστεί ή δεν θα σπάσει κλπ. Σε τι σχήμα συγκεκριμένα; Θα υπάρχουν ενταγμένες μέσα και κάποιες ευρωπαϊκές χώρες; Θα είναι αυτές οι τέσσερις χώρες που είπαμε πριν; Θα είναι κάτι πιο διευρυμένο; Τι είναι αυτό;
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Όλα αυτά, αντιλαμβάνεστε ότι είναι υπό διαμόρφωση. Γι’ αυτό αναφέρω ότι, αυτή τη στιγμή τουλάχιστον, είναι πολύ νωπή η κατάσταση προκειμένου να προχωρήσουμε. Όλα είναι σενάρια αυτή τη στιγμή. Προφανώς, τις επόμενες μέρες θα υπάρχουν και περισσότερες εξελίξεις, οπότε και εγώ αυτή τη στιγμή εκφράζω περισσότερο τις προθέσεις της Ελλάδας. Αυτό που είναι το βέβαιο είναι ότι η Ελλάδα θα συμμετάσχει και στο ανθρωπιστικό κομμάτι και στην ανοικοδόμηση. Από εκεί και πέρα όμως, θα είναι μέρος των συζητήσεων και διαβουλεύσεων που αφορούν στο μέλλον της Γάζας.
Χ. ΚΡΑΤΣΗ: Χριστίνα Κράτση από τον Alpha. Για τα δύο συγκεκριμένα, αυτά που αναφέρατε, δηλαδή την ανθρωπιστική βοήθεια και την ανοικοδόμηση. Υπάρχει κάτι πιο συγκεκριμένο; Δηλαδή έχει δρομολογηθεί κάποιος δίαυλος για να σταλεί ανθρωπιστική βοήθεια; Για την ανοικοδόμηση, έχουν ενδιαφερθεί συγκεκριμένες εταιρείες; Γιατί μιλήσατε και για ιδιωτικό τομέα.
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Το μόνο που μπορώ να σας πω αυτή τη στιγμή είναι η συμβολή μας. Θα συνδράμουμε οικονομικά, μέσω παροχής τεχνογνωσίας στο επίπεδο της οικοδόμησης θεσμών.
Χ. ΚΡΑΤΣΗ: Και για την ανοικοδόμηση;
Λ. ΖΩΧΙΟΥ:Αυτό είναι η ανοικοδόμηση. Πέρα από αυτά που σας είπα, η ανοικοδόμηση αφορά στην παροχή τεχνογνωσίας για οικοδόμηση θεσμών. Και το δεύτερο είναι η οικονομική ενίσχυση.
Θ. ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ: Περισσότερο από όλες τις απαντήσεις που δώσατε για το θέμα της Γάζας προκύπτει παντού μια ασάφεια. Δηλαδή να περιμένουμε εξειδικευτεί η συμφωνία; Άρα γιατί ακριβώς εκτιμάτε ότι έγιναν τόσοι πανηγυρισμοί;
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Συγγνώμη, το τελευταίο ερώτημά σας;
Α. ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ: Γιατί ακριβώς εκτιμάτε ότι γίνανε τόσοι πανηγυρισμοί γι’ αυτή τη συμφωνία; Υπό την έννοια ότι, απ’ ό,τι καταλαβαίνουμε από τις απαντήσεις που δίνετε ως Υπουργείο Εξωτερικών έχετε πάρα πολλά σημεία ασαφή και εσείς.
Λ. ΖΩΧΙΟΥ:Λοιπόν, να πάμε με τα δεδομένα κύριε Μπαλοδήμα. Τα δεδομένα είναι τα εξής. Υπάρχει μία συμφωνία μεταξύ Ισραήλ και Hamas. Είναι μια επιτυχία. Υπάρχει ένα γεγονός, το οποίο είναι μια Σύνοδος Κορυφής, στην οποία συμμετείχαν πάρα πολλά κράτη απ’ όλο τον κόσμο, μια Σύνοδος Κορυφής Ειρήνης, στην οποία υπέγραψαν Αίγυπτος, Κατάρ, Τουρκία και βεβαίως ΗΠΑ, ως δεύτερο δεδομένο, εδώ έχουμε επίσης μια διπλωματική επιτυχία, αν μη τι άλλο. Τρίτο δεδομένο, έχουμε μια εκεχειρία. Τέταρτο, απελευθέρωση ομήρων. Πέμπτο, ροή ανθρωπιστικής βοήθειας. Αυτά είναι τα δεδομένα. Σε αυτά τα δεδομένα πατάμε και σας είπα ότι το κυριότερο αυτή τη στιγμή είναι να υλοποιηθεί η πρώτη φάση. Προφανώς και υπάρχουν θέματα τα οποία θα πρέπει να διασαφηνιστούν, αλλά σε αυτά τα δεδομένα πατάμε και αυτά τα δεδομένα διαμορφώνουν και τις θέσεις μας.
Μ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ: Μαρία Μουρελάτου από τα ΝΕΑ. Έχω τρία ερωτήματα.Θα τα πω όλα μαζί γιατί μπορεί να μην προλάβω, είναι γρήγορα. Το πρώτο είναι πού βρισκόμαστε με τη Μονή Σινά. Το δεύτερο είναι αν αυτό το σχέδιο έξι σημείων που παρουσίασε ο κ. Χριστοδουλίδης στο Sharm El-Sheikh, γι’ αυτό το σχέδιο αν είχε προηγηθεί διαβούλευση με την Ελλάδα, αν γνωρίζαμε, αν είχε συζητηθεί κάτι κλπ. Και το τρίτο αφορά την Ελλάδα και την Τουρκία. Εάν υπάρχει περίπτωση να δούμε στο προσεχές μέλλον να συνεχίζεται η διμερής σχέση μόνο μέσω των τριών πυλώνων και να μην δούμε Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας άμεσα τα επόμενα εξάμηνα. Ευχαριστώ πολύ.
Λ. ΖΩΧΙΟΥ:Πέρα από τις εξελίξεις της Κυριακής, τη χειροτονία, θα ακολουθήσει η ενθρόνιση. Και αν με ρωτάτε για τη λύση που αφορά στη Μονή, αν υπάρχει κάτι θα ανακοινωθεί. Για το σχέδιο 6 σημείων, δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω αν έχει υπάρξει κάποια συνεννόηση με την ελληνική πλευρά. Επίσης, εφόσον προγραμματιστεί το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας, θα ανακοινωθεί αρμοδίως.
Π. ΜΙΧΟΣ:Για το ζήτημα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας Κύπρου. Σε τι φάση βρισκόμαστε και να καταλάβουμε σε ποιο Υπουργείο, ποιο ελληνικό Υπουργείο χειρίζεται την υπόθεση. Τη χειρίζεται το Υπουργείο Εξωτερικών, την χειρίζεται το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, την χειρίζεται το Μέγαρο Μαξίμου; Είναι λίγο ασαφές. Μπορείτε να μας εξηγήσετε σε τι φάση βρισκόμαστε; Υπήρχε μία συνάντηση χθες άλλου υπουργείου, δεν είναι αρμοδιότητάς σας, του Υπουργείου Περιβάλλοντος, αλλά γενικά σε ποιο υπουργείο προχωράει το θέμα; Τρέχει; Ευχαριστώ.
Λ. ΖΩΧΙΟΥ:Από την πλευρά του Υπουργείου Εξωτερικών αντιλαμβάνεστε ότι ασχολούμαστε με τη γεωπολιτική διάσταση του έργου και έχουμε τοποθετηθεί ως προς αυτό, ως προς τη σημασία του έργου και της γεωπολιτικής σημασίας του έργου, ως έργου κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. Και η γεωπολιτική σημασία έγκειται στο γεγονός ότι συνδέεται άρρηκτα με την κατοχύρωση της ενεργειακής ασφάλειας στην Ανατολική Μεσόγειο. Και βεβαίως εδώ αναμένουμε και είναι απαραίτητο να υπάρξει δέσμευση για την υλοποίηση από όλες τις πλευρές. Η Ελλάδα παραμένει συνεπής ως προς την υλοποίηση του έργου. Για οτιδήποτε άλλο, φυσικά όπως αντιλαμβάνεστε υπάρχει και το αρμόδιο Υπουργείο, το Υπουργείο Ενέργειας που ασχολείται με μια άλλη πτυχή του έργου αυτού καθαυτού.
Κ. ΤΣΑΜΟΥΡΗ: Πάνω σ’ αυτό να ρωτήσω κάτι; Είπατε ότι εμείς είμαστε προσηλωμένοι στο να γίνει το έργο και ζητάμε να δεσμευθούν όλες οι πλευρές για την υλοποίησή του. Χθες ο κύριος Κεραυνός, ο υπουργός Οικονομικών της Κύπρου, εξέφρασε πάλι τις αμφιβολίες του, επικαλέστηκε διεθνείς μελέτες, είπε ότι δεν είναι βιώσιμο κλπ. Εμείς σε διπλωματικό επίπεδο ασκούμε κάποιες πιέσεις στη Λευκωσία ούτως ώστε να άρουμε τις επιφυλάξεις τους;
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Δεν παρεμβαίνουμε στις εσωτερικές υποθέσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αυτό που μπορώ να σας πω ως προς τις σχέσεις μας με την Κυπριακή Δημοκρατία είναι ότι η ενότητα Ελλάδας και Κυπριακής Δημοκρατίας είναι αρραγής και σε αυτό δεν υπάρχει καμία αμφιβολία. Από εκεί και πέρα, σε ό,τι αφορά τα εσωτερικά θέματα της Κυπριακής Δημοκρατίας, νομίζω ότι μπορεί να απαντήσει ο καθ’ ύλην αρμόδιος, που δεν είναι βεβαίως η Εκπρόσωπος του ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών.
Χ. ΜΑΚΡΗ:Να ρωτήσω εγώ κάτι; Δεν ήμουν βέβαια από την αρχή. Χρύσα Μακρή από τα Παραπολιτικά. Ήθελα να ρωτήσω για την Αίγυπτο. Είπατε για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις ότι υπάρχουν ανοικτοί δίαυλοι επικοινωνίας, δεδομένου ότι η Σύνοδος γινόταν σε μια αίθουσα, δεν ξέρω αν είπατε στην αρχή αν έγινε κάποια επικοινωνία μεταξύ του κ. Γεραπετρίτη και του κ. Fidan ή του Πρωθυπουργού, έστω σε μια τυπική διαδικασία.
Λ. ΖΩΧΙΟΥ:Δεν υπήρξε συνάντηση μεταξύ του Υπουργού Εξωτερικών της Ελλάδας και του Τούρκου ομολόγου του.
Χ. ΜΑΚΡΗ:Άρα η επικοινωνία που λέτε ότι υπάρχει, ακόμη και σε ένα τέτοιο μεγάλο γεγονός, πώς καταγράφεται; Μόνο διπλωματικά;
Λ. ΖΩΧΙΟΥ:Αντιλαμβάνεστε ότι μια συνάντηση, στο περιθώριο μιας Συνόδου κορυφής που ασχολείται με την ειρηνευτική διαδικασία στη Γάζα, δεν βρίσκω ότι έχει τόσο μεγάλη βαρύτητα, ώστε να καθορίσει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις -εννοώ εάν υπήρξε ή όχι μία ολιγόλεπτη συνάντηση στο περιθώριο της Συνόδου-.
Μ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΥ:Ήθελα να ρωτήσω εάν διατηρούμε ενεργούς διπλωματικούς διαύλους με τη Μόσχα και αν ναι, με ποιο τρόπο; Ευχαριστώ.
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Διατηρούμε διπλωματικές σχέσεις. Η Πρεσβεία μας λειτουργεί, δεν έχει διακοπεί η λειτουργία της. Οι σχέσεις Ελλάδας-Ρωσίας ουσιαστικά έχουν πληγεί μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022. Πριν, οι σχέσεις μας ήταν σε πολύ ικανοποιητικό επίπεδο και μάλιστα σεβόμασταν απόλυτα τους ιστορικούς και πολιτιστικούς και θρησκευτικούς δεσμούς που είχαμε με την Ρωσική Ομοσπονδία. Οι διμερείς σχέσεις έχουν πληγεί, έχουν παγώσει μετά την εισβολή και βεβαίως έχουν αραιώσει κατά πολύ οι επαφές μας. Είναι αλήθεια ότι πρέπει να συζητούμε. Και τι εννοώ, όταν λέω «να συζητούμε»; Η Ελλάδα είναι ένα μη μόνιμο μέλος στο Συμβούλιο Ασφαλείας. Η Ρωσία είναι μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας. Οφείλουμε να συνεργαζόμαστε, να ανταλλάσσουμε απόψεις, να εκφράζουμε τις θέσεις μας σε ένα τόσο νευραλγικό όργανο όπως είναι το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ.
Ν. ΠΕΤΑΝΙΔΟΥ: Πετανίδου από Ναυτεμπορική. Θέλω να πάμε λιγάκι στο κομμάτι της Λιβύης. Αν έχουμε κάτι νεότερο ως προς τον δεύτερο γύρο των συζητήσεων μεταξύ των τεχνικών επιτροπών ή αν στο μέχρι τώρα χρονικό διάστημα έχει υπάρξει κάποια τηλεφωνική επικοινωνία ή οτιδήποτε άλλο.
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Για τη Λιβύη δεν υπάρχει κάποια εξέλιξη. Αν υπάρχει κάτι θα ανακοινωθεί όταν θα καθοριστεί.
Μ. ΤΣΙΛΙΝΙΚΟΥ:Μαρία Τσιλινίκου, ΣΚΑΪ και CNN Greece. Σε σχέση με τη Ρωσία και τη δική σας τοποθέτηση μετά τη δήλωση, την προκλητική ανάρτηση της Εκπροσώπου του Υπουργείου Εξωτερικών της Ρωσίας. Υπήρξε κάποια επαφή ανάμεσα στις δύο χώρες;
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Δεν υπήρξε.
Θ. ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ: Επειδή ο κύριος Γεραπετρίτης στις επισκέψεις του στην Εσθονία και στη Φινλανδία, και στις δύο περιπτώσεις επέμεινε στο θέμα του ονομαζόμενου «σκιώδους στόλου». Για ποιο λόγο η Φινλανδία και η Εσθονία - και οι άλλες χώρες της Βαλτικής, από όσο ξέρω - επιμένουν τόσο πολύ ως προς την Ελλάδα στο θέμα του σκιώδους στόλου; Τι συγκεκριμένα ζήτησαν; Και εν πάση περιπτώσει ζητάνε από την ελληνική κυβέρνηση να βάλει χέρι στους εφοπλιστές, αν κατάλαβα καλά;
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Θα επανέλθω λίγο στα θέματα της εισαγωγής λέγοντας ότι ως παράκτια κράτη και οι τρεις χώρες, δηλαδή η Ελλάδα, η Φινλανδία και η Εσθονία, αποδίδουν ιδιαίτερη σημασία στη θαλάσσια ασφάλεια. Η θαλάσσια ασφάλεια είναι μια θεματική, στην οποία η Ελλάδα έχει στρατηγική και είναι μία από τις προτεραιότητες της θητείας της στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ. Πράγματι, ο σκιώδης στόλος ήταν στην ατζέντα των συζητήσεων και με τις δύο χώρες. Σε αυτό το θέμα, όπως είπε και ο ίδιος ο Υπουργός Εξωτερικών, ενώνουμε τη φωνή μας με τη Φινλανδία και την Εσθονία, καταδικάζουμε την ύπαρξη του σκιώδους στόλου. Πρώτον, γιατί αποτελεί κατάφωρη παραβίαση του Διεθνούς Δικαίου. Δεύτερο, συνιστά εργαλειοποίηση της ναυτιλίας για επιθετικούς σκοπούς. Τρίτο, είναι μια μορφή αθέμιτου ανταγωνισμού και πρόκειται για πλοία, τα οποία δεν πληρούν τις απαιτούμενες εγγυήσεις ασφαλείας και δεν τηρούν τους κανόνες ναυσιπλοΐας. Και, βεβαίως, είναι μια πρακτική η οποία είναι επιζήμια και για το ίδιο το θαλάσσιο περιβάλλον. Ως προς αυτά τα θέματα έγινε συζήτηση στις συναντήσεις που είχε ο Υπουργός στο Ελσίνκι και στο Ταλλίν.
Θ. ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ: Και κάτι σχετικά πάλι με τις ρωσικές υποθέσεις. Προχθές, ο πρώην Πρέσβης μας στο Κίεβο, Βασίλης Μπορνόβας, για πρώτη φορά από το 2022 που έφυγε από εκεί, ανέφερε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στο Twitter, ότι η ελληνική Πρεσβεία έκλεισε και ο ίδιος απομακρύνθηκε από εκεί μαζί με το εναπομείναν προσωπικό, εξαιτίας πιέσεων του τότε Αμερικανού Πρέσβη στην Ελλάδα, του Pyatt. Πώς ακριβώς έκλεισε η Πρεσβεία μας στο Κίεβο το 2022 μετά την έκρηξη του πολέμου; Ήταν απόφαση της Αθήνας, ή ήταν απόφαση του τότε Πρέσβη μας, του κ. Μπορνόβα;
****Όπως είχε επισημανθεί και σε σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών στις 25.02.2022 ο τότε Πρέσβης της Ελλάδας στην Ουκρανία ζήτησε και έλαβε την έγκριση να αποχωρήσει άμεσα από το Κίεβο, μαζί με λοιπό προσωπικό Πρεσβείας, λόγω της εκεί ραγδαίας επιδείνωσης της κατάστασης ασφαλείας. Υπάρχει, άλλωστε, σχετική υπηρεσιακή αλληλογραφία για το ζήτημα αυτό. Όταν εκρίθη αρμοδίως, περί τα τέλη Απριλίου 2022, πως οι συνθήκες ασφαλείας στο Κίεβο επέτρεπαν την επιστροφή του προσωπικού της εκεί Πρεσβείας μας, εδόθη σχετική εντολή από την Κεντρική Υπηρεσία για την επαναστελέχωσή της.
Επισημαίνεται, περαιτέρω, πως ουδέποτε ανεστάλη η λειτουργία της Αρχής μας, όπως υποστηρίζεται σε σχετικά δημοσιεύματα, και ότι υπήρξε μόνο απόφαση για προσωρινή αποχώρηση του προσωπικού της. Σε κάθε περίπτωση, την επιτόπια κατάσταση επικινδυνότητας και ασφαλείας κρίνουν οι επικεφαλής των Αρχών Εξωτερικής Υπηρεσίας, οι οποίοι και εισηγούνται τα προτεινόμενα μέτρα στην Κεντρική Υπηρεσία. Κάθε άλλη φιλολογία ως προς τις συνθήκες υπό τις οποίες έλαβε χώρα η αποχώρηση προσωπικού της Πρεσβείας Κιέβου από την Ουκρανία ουδόλως ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, ούτε και προκύπτει από την υπηρεσιακή αλληλογραφία.
Λ. ΖΩΧΙΟΥ: Να είστε καλά. Ευχαριστώ πάρα πολύ.
16 Οκτωβρίου, 2025